LTPastarųjų metų politiniai, visuomeniniai-ekonominiai mūsų šalies pokyčiai sukėlė ženklų socialinių mokslų metodologinį virsmą. Bandant atsiriboti nuo totalitarinio mąstymo, buvo atsisakoma ir kai kurių sovietinių edukologijos mokslininkų koncepcijų. Atsirado palanki niša skubotam jų įdirbio nuvertinimui. Toks likimas ištiko ir L. Vygotskio bei jo šalininkų mokslinę mokyklą, apie kurios renesansą vis plačiau kalbama. Straipsnio tikslas - pateikti kultūrinės-istorinės mokyklos ypatumus, metodologines paieškas žmogaus psichinėms funkcijoms, mąstymui atskleisti. Straipsnyje analizuojama originali kultūrinės-istorinės mokyklos raida, kuri kūrėsi veikiama dviejų priešingų žmogaus sąmonės ir elgesio pažinimo krypčių - intraspekcionizmo bei refleksologijos ir biheviorizmo. Žmogaus sąmonės kaip funkcinės sistemos formavimasis Vygotskio mokykloje aiškinamas remiantis tuo metu naujais originaliais konceptais: psichologinėmis priemonėmis, instrumentais (ženklais), psichinių funkcijų interiorizacijos ("įauginimo"), aktualios bei artimiausios plėtros zonos ir kitais. Straipsnyje Vygotskis pateikiamas kaip pripažintas defektologijos mokslo pradininkas ir teorinis pagrindėjas, analizuojantis psichinių funkcijų suirimo problemas ir pateikiantis savitą defekto struktūros ir jo socialinės kompensacijos koncepciją. Turint galvoje tuometinę psichologijos ir specialiosios pedagogikos (defektologijos) mokslo raidą, subjektyviais arba objektyviais metodais aiškinančią žmogiškąją psichinę realybę, autoriaus iškeltos metodologinės nuostatos buvo neabejotinai drąsios, novatoriškos ir daug dešimtmečių pralenkusios savo laikmetį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vygotskio kultūinė istorinė koncepcija; Interiorizacija; Vygotsky's cultural-historical conception; Interiorisation; Vygotskio kultūrinė-istorinė koncepcija; Tarpinis; Stimuliavimas; Artimiausios plėtros zona; Internalisation; Interim stimulation; Zone of proximal development.
ENThe aim of the paper is to provide methodological searches of the creators of the cultural-historical conception to reveal philogenetically encoded but culturally conditioned human mental functions and thinking. It is the study of the appearance of culturally conditioned mental functions, their development in ontogenesis, research of their active development in the process of education, or analysis of the cases of pathology of higher mental functions, their backwardness or disintegration that are the main spheres of research of this school. The main objectives are as follows: To present conditions of the appearance of Vygotsky's and his followers' cultural-historical conception. To reveal the mechanisms of development and disintegration of consciousness as a functional system. To reveal the importance of social environment and language for the process of development of higher mental functions. Theoretical analysis of Vygotsky's cultural-historical conception allows making the following generalisations: Vygotsky, while explaining the appearance and development of philogenetically encoded but culturally conditioned human mental functions, was able to escape the attitudes of introspection and reflexology.