LTDisertacijoje siekiama spręsti iškeltą mokslinę tyrimo problemą: kaip ir kokią įtaką muzikinė veikla gali daryti aukštesniųjų klasių mokinių dorovinei kultūrai ir kiek šią įtaką įmanoma optimizuoti. To siekiant mokslinės literatūros analizės pagrindu atskleidžiama dorovinės kultūros samprata, sukuriamas dorovinės kultūros raiškos teorinis – empirinis modelis. Pristatomas juo remiantis atliktas dorovinės kultūros raiškos diagnostinis tyrimas, padėjęs atskleisti aukštesniųjų klasių mokinių dorovinės kultūros lygmens ypatumus ir jų priklausomybę nuo mokyklos, suteikiančios skirtingą muzikinį išsilavinimą, tipo [...] ir mokinių lyties. [...] Pateikiama diagnostinio tyrimo duomenų analizė ir jos pagrindu parengtas ir įgyvendintas aukštesniųjų klasių mokinių dorovinės kultūros ugdymo projektas, įgalinęs apibrėžti ir patikrinti muzikinės veiklos įtakos dorovinei kultūrai optimizavimo strategijas: 1) mokinių savanoriško įsitraukimo į muzikinę veiklą skatinimo; 2) muzikinių veiksenų panaudojimo harmonizavimo; 3) gilesnių estetinių emocijų išgyvenimo žadinimo; 4) gebėjimų interpretuoti muziką kultūriniame kontekste plėtotės. Atlikto diagnostinio tyrimo antrojo pjūvio duomenų analizė leido nustatyti projektinės grupės mokinių dorovinės kultūros pokyčius. Šie pokyčiai padeda patvirtinti tyrimo hipotezę, kad aukštesniųjų klasių mokinių dorovinei kultūrai gali turėti įtakos numatytų ugdymo strategijų taikymas muzikinėje veikloje. [Iš leidinio]
ENThe thesis aims at resolving the following problem of a scientific research: the influence of musical activities on the moral culture of students of senior school forms and the ways for optimization of such influence. In order to reach the said goals, the concept of moral culture is revealed on the basis of analysis of scientific literature and a theoretical – empirical model of expression of moral culture is developed. The thesis presents a diagnostic study of expression of moral culture, performed on the basis of the said model, which helps to reveal the particularities of the level of moral culture of students of senior school forms and their dependence on the type the school, providing different musical education and the sex of the students. The analysis of the data of the diagnostic study and the project for development of moral culture of students of senior school forms, prepared and implemented on the basis of the said analysis is presented, which gave the possibility to define and verify the strategies for optimization of the influence of musical activities on the moral culture: 1) encouraging of voluntary involvement of students into musical activities; 2) harmonization of use of musical activities; 3) arousing of deeper aesthetical emotions; 4) development of abilities to interpret music in the cultural context. The analysis of the data of second section of the performed diagnostic study provided a possibility to identify the changes of the moral culture of the students in the target group. The said changes help to substantiate the hypothesis that the application of the foreseen educational strategies within musical activities may have influence on the moral culture of students of senior school forms.