LTDisertacijoje nagrinėjama jaunųjų orientacininkų rengimo problema. Kadangi jaunųjų orientacininkų rengimas moksliniais tyrimais menkai tyrinėtas, o didelio meistriškumo suaugusių orientacininkų moksliškai pagrįstų rengimo technologijų perkėlimas į jaunųjų orientacininkų treniruotę negalimas, tai keliama mokslinė problema – kaip modeliuoti jaunųjų orientacininkų rengimą. Tyrimo objektas – jaunųjų orientacininkų sportinis rengimas ir sportinis parengtumas. Tyrimo tikslas – teoriškai išnagrinėjus jaunųjų orientacininkų rengimo vyksmą, empiriniais tyrimais nustačius treniravimo priemonių ir metodų įvairovės taikymo efektyvumą, parengti orientacininkų treniravimo modelį. Tyrimo mokslinį naujumą ir reikšmingumą pagrindžia tai, kad kompleksiškai ištirtas orientavimosi sporto pratybų poveikis 12–14 metų amžiaus mokinių fizinių gebėjimų ir adaptacijos prie fizinių krūvių kaitai. Atskleista treniravimo priemonių ir metodų įvairovės taikymo sporto treniruotėje svarba ir ypatumai, rengiant jaunuosius orientacininkus. Nustatyta efektyvesnė treniravimo metodika jaunųjų orientacininkų ištvermei ir orientavimosi gebėjimams ugdyti. Sukurtas 12–14 metų orientacininkų rengimo tikimybinis modelis, kuris remiasi treniravimo priemonių ir metodų įvairove, motyvacijos skatinimo ir treniravimo pratybų krūvio optimizavimu. Tyrimo praktinę ir taikomąją reikšmę charakterizuoja tai, kad sukaupti disertacijos faktiniai duomenys ir teoriniai apibendrinimai gali pasitarnauti tobulinant jaunųjų orientacininkų rengimą bei stiprinant humanistinį pradą jaunųjų sportininkų rengimo sistemoje. [eLABa]
ENThe dissertation deals with the problem of training young orienteerers. As training of young orienteerers is little investigated by means of scientific research and a shift of scientifically reasoned adult training technologies into training of young orienteerers is impossible, the following scientific problem is raised: how to model training of young orienteerers. The object of the research is sports training and sports fitness. The aim of the research is to work out the model for training orienteerers after theoretical investigation of the proceeding of training young orienteerers as well as measuring effectiveness of application of diversity of training means and methods by empirical research. Scientific novelty and significance of the research is based on complex investigation of impact of orienteering sport training on the change of physical capacities and adaptation to physical loads of 12–14-year-old pupils. Importance and peculiarities of application of variety of training means and methods in sports training of young orienteerers are revealed. More effective methods for training endurance and orienteering abilities of young orienteerers are established. The stochastic model of training 12–14-year-old orienteerers is worked out; it is based on diversity of training means and methods as well as on optimisation of motivation encouragement and training load. Practical and utilitarian significance of the research is characterised by helpfulness of collected factual data and theoretical generalisations of the dissertation in further improvement of training of young orienteerers and strengthening of humanistic beginnings in the system of sportsmen training. [eLABa]