Šokiu išsakytas gyvenimas : balerinos Leokadijos Aškelovičiūtės kūrybos bruožai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Šokiu išsakytas gyvenimas: balerinos Leokadijos Aškelovičiūtės kūrybos bruožai
Alternative Title:
Life through dance: the artistic life of ballet soloist Leokadija Aškelovičiūtė
Publication Data:
Vilnius : "Krantų" redakcija, 2008.
Pages:
267 p
Notes:
Bibliografija ir asmenvardžių rodyklė.
Contents:
Aškelovičiutės epocha — Pradžia — Leningradas — Vilnius — „Miegančioji gražuolė“: Aurora — „Gulbių ežeras“: Odeta-Odilija — „Silvija“: Silvija — „Paryžiaus katedra“: Flior de Lis ir Esmeralda — „Korsaras“: Medora — „Spragtukas“: Maša — „Žizel“: Žizel — „Don Kichotas“: Kitrė — „Pachita“: Pachita — „Kopelija“: Svanilda — „Tariamasis sužadėtinis“ („Dviejų ponų tarnas“): Smeraldina — „Spartakas“: Frigija — „Panelė ir Chuliganas“: Panelė — „Romeo ir Džiuljeta“: Džiuljeta — „Eglė žalčių karalienė“: Drebulytė ir Eglė — „Gęstantis kryžius“: Beti — „Jūratė ir Kastytis“: Jūratė — „Aistros“: Giedrė — „Ant marių kranto“: Kastė — „Užkeiktieji vienuoliai“: Kalnietė — Kiti vaidmenys — Koncertinis repertuaras — Šokis - ne tik scenoje — Uždangai nusileidus — Svarbiausi biografijos faktai — Leokadijos Aškelovičiutės vaidmenys teatre — Svarbiausia bibliografija — Summary — Asmenvardžių rodyklė.
Keywords:
LT
Leokadija Aškelovičiūtė; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Pedagogika / Pedagogy; Teatras. Scenografija / Theater. Scenography.
Summary / Abstract:

LTLeokadija Aškelovičiūtė gimė 1939 metų balandžio 30 dieną Naujasėdžiuose, netoli Vilniaus. Lietuvos baleto istorijos XX a. 7-9 dešimtmečiai, išsiskiriantys ne tik sudėtingomis Lietuvos kultūrinio gyvenimo sąlygomis, bet ir baleto repertuaro įvairumu ir spalvingumu, kartais vadinami Aškelovičiūtės epocha. Beveik tris dešimtmečius trukusi aktyvi ir produktyvi balerinos kūryba iš tiesų nusipelno tokio įvertinimo. Svarbiausiomis jos savybėmis galima pavadinti muzikalumą, gerą koordinaciją ir gebėjimą judesiu perteikti muzikinės frazės nuotaiką, netgi melodijos garsumo skalę. Prie jos talentų priskirtinas artistiškumas – sugebėjimas šokio judesiu suteikti sceniniam charakteriui naują kokybę, apibendrinti personažą be smulkių, nereikšmingų detalių. Šie bruožai lėmė itin plačią kurtų vaidmenų amplitudę – nuo lyriškų (Aurora, Maša) iki dramatiškų (Odeta, Žizel, Esmeralda, Džiuljeta), nuo buitiškai komiškų (Smeraldina, Kitrė) iki apibendrintai simboliškų (Eglė, Beti). Visi choreografai suvokė, jog ji – talentinga, savita menininkė, dažnu atveju – ir kuriamo spektaklio bendraautorė. Aškelovičiūtės partneriai buvo labai įvairūs šokėjai: studijų laikais ji šoko su Beliukevičiumi, pirmuosius ryškius debiutus sukūrė su patyrusiu solistu Baniu, vėliau šoko su Žebrausku, Minderiu, o daugiausia spektaklių – su Kudžma. Gausiai iliustruota baleto solistės kūrybos studija atskleidžia balerinos kūrybinę ir pedagoginę veiklą XX a. septintojo-dešimtojo dešimtmečių Lietuvos baleto meno kontekste, knygoje pateiktos ištraukos iš spektaklių recenzijų, kritikų vertinimų, pačios balerinos mintys.Reikšminiai žodžiai: Aškelovičiūtės epocha:1959-1987; Balerinos kūryba; Baletas; Baleto šokėja; Choreografai; Koncertinis repertuaras; Leokadija Aškelovičiūtė; Partneriai; Pedagoginė veikla; Profesinis išsilavinimas; Teatras; Vaidmenys; Artistic capabilities; Artistic context; Artistic life; Ballerina; Ballet dancer; Choreographers; Education; Era of Aškelovičiūtė: 1959-1987; Leokadija Aškelovičiūtė; Partners; Pedagogical activities; Pedagogical work; Repertoire; Roles; Theatre.

ENLeokadija Aškelovičiūtė was born on 30 April 1939 in Naujasėdžiai, near Vilnius. The period of 1960s–1980s of the Lithuanian ballet history, characterised not only by complicated conditions of the cultural life of Lithuania, but also by the variety and colourfulness of the ballet repertoire, is sometimes referred to as the epoch of Aškelovičiūtė. Active and productive creation of the ballet dancer, which lasted almost three decades, actually deserves this recognition. The most important traits of the artist include musicianship, good coordination and the ability to convey the mood of the musical phrase and even the scale of melody loudness by a motion. Her other talent is artistry – the ability to give the stage character a new quality by a dance movement and to generalise the character without trivial details. These traits determined a particularly wide range of roles – from lyric (Aurora, Masha) to dramatic (Odette, Giselle, Esmeralda, Juliet), from kitchen-sink comic (Smeraldina, Kitri) to generally symbolic (Eglė, Betty). All choreographers understood that she was a talented and original artist, and frequently a co-author of the staged performance. Aškelovičiūtė’s partners were very different dancers: during her study period she danced with Beliukevičius; her first distinct debut performances were done with experienced soloist Banys; later she danced with Žebrauskas, Minderis, and in the majority of performances with Kudžma. A profusely illustrated study of the creation of the ballet-soloist reveals her creative and pedagogical activities in the context of the Lithuanian ballet art of the 1960s–1990s; the book gives extracts from performance critiques, critics’ commentaries, as well as the thoughts of the ballet-dancer.

ISBN:
9789955857013
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14252
Updated:
2020-12-17 15:37:41
Metrics:
Views: 53    Downloads: 3
Export: