LTStraipsnyje tyrinėjamas Kauno, Kėdainių, Radviliškio ir Panevėžio apylinkių lenkakalbių gyventojų folkloras (karinės-istorinės dainos). Remiamasi 1993-1999 metais straipsnio autoriaus surinkta medžiaga. Siekiama atskleisti savitą Lietuvos šlėktų istorinę savimonę. Atlikus analizę paaiškėjo, kad istorinių dainų populiarumą tarp šlėktų kilmės gyventojų reikėtų sieti su akalyčių šlėktų ir dvarininkų istorine savimone. Šių Kauno apylinkių gyventojų istorinė savimonė iki šių dienų aiškiai skiriasi nuo valstietiškosios. Tai atsispindi ir karinių-istorinių dainų repertuare. Kauno rajone gyvenančių lenkų santykis su savąja praeitimi ir bajoriškosiomis tradicijomis yra emociškai motyvuotas. Tai tik patvirtina faktą, jog šie žmonės yra tikrai vietinės kilmės. Kauno lenkai didžiuojasi savo tradicijomis ir protėvių pasiekimais. Jie ištikimi istorinių aplinkybių suformuotoms savoms vertybėms, jas perduoda iš kartos į kartą. Tačiau šios gyventojų grupės žmonių neišvengiamai mažėja. Straipsnio autorius daro išvadą, kad Kauno rajono lenkai daugiausia yra bajoriškos kilmės. Jie sudaro specifinę gyventojų grupę, kuri išsaugojo savo papročius, kalbą, turtingas tradicijas ir istorinę tautosaką. Istorinių tradicijų perteikimas vietiniams bajorų palikuonims yra tarytum savitas grupės išskirtinumo ženklas.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos lenkai; Lietuvos bajorai; Istorinė savimonė; Poles in Lithuania; Nobility of Lithuania; Historical consciousness.
ENThe article examines the folklore of Polish speaking residents of areas of Kaunas, Kėdainiai, Radviliškis and Panevėžys (military-historical songs). The materials, collected by the author of the article in 1993-1999 are referred to. Attempts are made to reveal the peculiar historical self-perception of Lithuanian nobles. The analysis showed that the popularity of historical songs among the residents of noble origins should be related with the historical self-perception of the nobles. The historical self-perception of the residents of the said Kaunas areas is still significantly different from that of peasants, which is also reflected by the repertoire of the military-historical songs. The relation of the Poles, living in Kaunas area with their past and the noble traditions is emotionally motivated, which only substantiates the fact that the people are truly of the local origins. The Poles of Kaunas are proud of their traditions and achievements of their forefathers. They are true to their values, shaped by historical circumstances and pass them from one generation to another. However the number of people, belonging to the said group, is inevitably reducing. The author of the article comes to the conclusion that the Poles of Kaunas area are mostly of noble origins. They form a specific group of residents, which preserved their rich traditions, language, rituals and historical folklore. The transfer of the historical traditions to the local nobles’ descendants is, of sorts, a peculiar sign of oneness of the group.