LT1236 m. įvykęs Saulės mūšis kažkuria prasme žymi Lietuvos įsijungimą į Kryžiaus karų epochą. Šis mūšis, kurį laimėjo lietuviais pavadinti žemaičiai, buvo vienas iš reikšmingiausių XIII amžiaus kautynių, apie kurių reikšmę parašyta ne viena dešimtis straipsnių . Ir nors lig šios dienos nesiliauja diskusijos apie paties mūšio vietą, akivaizdu, kad ir kaip šios diskusijos bepasibaigtų, niekas neims dėl to keisti Šiaulių miesto vardo ar menkinti prieš 770 metų įvykusių kautynių reikšmės. Kultūrinės atminties terminas paskutiniaisiais metais surado vietą ir Lietuvos istorikų darbuose, tačiau kultūrinės atminties tyrinėjimų svarba dar nėra lig šiol iki galo įsisąmoninta ar suvokta ne tik tarp skaitančios ir išsilavinusios Lietuvos visuomenės, tačiau ir tarp profesionalių istorikų. Analizuojant Lietuvos Atmintinų dienų įstatymą, krinta į akis tai, kad su viduramžiais, arba Kryžiaus karų epocha, yra susijusios 4 valstybinės šventės ir atmintinos dienos. Jeigu nekreiptume dėmesio į XV a. pradžios - 1918 m. laikotarpį, galime konstatuoti, kad šiai epochai arba pirmajai Lietuvos valstybei dabartinė Lietuvos kultūrinė atmintis skiria mažiausiai dėmesio. Pastebėtina, kad tuoj po 1990 m. šis senosios Lietuvos santykis su kitais istoriniais laikotarpiais pasikeitė ne taip tolimos praeities įvykių naudai. Pastarąją tendenciją, kada didžiausias dėmesys skiriamas būtent netolimai praeičiai, galima laikyti pasauline. Jeigu Lietuva čia kuo nors ir išsiskiria, tai tik perdėtu dėmesiu seniausiai Lietuvos valstybės istorijai, būtent, Kryžiaus karų epochai.Reikšminiai žodžiai: Kultūrinė atmintis; Lietuvos valstybinės šventės; Miestų gatvių pavadinimai; Valstybinis mitas; Vietinis mitas; Saulės mūšis (1236); Kryžiaus žygis; Cultural reminiscense; Lithuanian national holidays; Urban street names; National myth; Local myth; The Battle of Saulė (1236); Crusade.
ENThe battle of Saulė, which was in 1236, in a certain sense marks the commencement of involvement of Lithuania into the era of crusades. The battle, which was won by the Samogitians, who, at the time were called Lithuanians, was one of the most significant battles of the 13th century, on the meaning of which several tenths of articles have been written and although the discussions on the place of the battle itself are not over till the present day, it is obvious that even if the discussions come up to their end, independently of their result, nobody will change the name of Šiauliai city or mitigate the significance of the battle, which has weld 770 years ago. During the later years the term of cultural memory found its way into the studies by Lithuanian historians however the importance of studies of the cultural memory has not yet been fully comprehended and perceived not only by the educated and reading society of Lithuania but also by the professional historians. When analyzing the Law on Memorable Days of the Republic of Lithuania, one cannot help but notice that only four national holidays and memorable days are related to the Middle Ages or the era of crusades. If one does not pay attention to the time period of the beginning of the 15th century – 1918, one can state that the cultural memory of Lithuania dedicates the smallest attention to the said period, i. e. the first state of Lithuania. It should be noted that right after 1990 the said relation between the old Lithuania and other historical periods was changed in favour of the events of more recent past. The said trend, when the greatest attention is dedicated to the most recent past, could be called global. If Lithuania stands out in this regard, that exception would be the exaggerated attention to the oldest history of the state of Lithuania, i. e. the era of crusades.