LTEfektyvus vadovavimas mokyklai yra viena svarbiausių mokyklos sėkmės priežasčių, tačiau sistemingų tyrimų, kaip paremti gerą vadovavimą arba sustiprinti prastą, Lietuvoje atlikta mažai. Straipsnyje siekiama išanalizuoti vadovavimo bendrojo lavinimo mokyklai modelius: teoriškai apibrėžiama vadovavimo modelio samprata, apibūdinami egzistuojantys vadovavimo modeliai (instrukcinis, transakcinis, transformacinis), siūlomas vadovavimo bendrojo lavinimo mokyklai modelis, galintis užtikrinti jos veiklos sėkmę nuolatinės kaitos sąlygomis. Atliktas empirinis tyrimas, kuriame ištirti vadovavimo modeliai Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose. Siekta apklausti kuo daugiau respondentų iš skirtingų bendrojo lavinimo mokyklų tipų. Paprastosios atsitikinės atrankos būdu atrinktos 10 mokyklų, kuriose apklausti vadovai ir visi pedagogai, iš viso 365 respondentai (61 vadovas ir 295 mokytojai). Rezultatų analizė atskleidė, kad šalies mokyklose dominuoja instrukcinio vadovavimo modelis. Išanalizavus instrukcinio, transakcinio, transformacinio vadovavimo modelių sąveiką daroma prielaida, kad jų integruotas modelis daro tiesioginę įtaką mokyklos veiklos sėkmei, taigi efektyviausiu vadovavimo modeliu hipotetiškai galima laikyti šių trijų modelių sąveiką. Galima teigti, kad efektyviems šalies švietimo vadovams turi rūpėti struktūra ir kultūra, tęstinumas ir kaita, jie turėtų realizuoti ir instrukcinio, ir transakcinio, ir transformacinio vadovavimo modelių charakteristikas.Reikšminiai žodžiai: Vadovavimas; Bendrojo lavinimo mokykla.
ENEfficient management of the school is among the most important factors for the school’s success however an insignificant amount of systematic studies of the ways of supporting good management or improving poor management has been performed in Lithuania. The article attempts to analyze the models of managing of a comprehensive school: provides a theoretical definition of the concept of the management model, characterizes the existing management models (instructional, transactional and transformational) and suggests a model of managing of a comprehensive school, able to ensure the success of activities of the school in the environment of constant change. The empirical study was performed for the purpose of studying the management models, applied at comprehensive schools of Lithuania. Attempts were made to survey the largest number of respondents possible from different types of comprehensive schools. By using the way of simple random selection 10 schools were selected, and their heads and all the pedagogues were surveyed, totally 365 respondents (61 heads and 295 teachers). The analysis of the results showed that the instructional management model is predominant in the country’s schools. Upon analyzing the interrelation between the instructional, transactional and transformational management models the presumption is made that the integrated model directly influences the success of the school’s activities, therefore the combination of the said three models can hypothetically be considered the most efficient management model. One can state that efficient heads of education in the country should be concerned with the structure and culture, continuity and development and they should implement the characteristics of instructional, transactional and transformational management models.