LTStraipsnyje analizuojama nauja, apie XXI a. pradžią atsiradusi folklorinės kūrybos atmaina - mobiliaisiais telefonais siunčiamos beveik stabilaus turinio ir formos žinutės, vadinamieji SMS-ai. Straipsnio objektas - tik kasdienio bendravimo, ne proginės, žinutės. Aptariant būdingiausias pasaulio modeliavimo tendencijas telefoniniame lietuvių jaunimo folklore, daugiausia dėmesio skiriama laikui, erdvei, subjektui ir vertybėms. Pagal skirtingai kuriamus pasaulio modelius sąlygiškai įvardijamos meiliosios ir šelmiškosios žinutės. Erdvės, laiko, mylimo asmens vaizdavimo pobūdžiu ir netgi būdingiausiais įvaizdžiais meiliosios žinutės kiek primena romantikų kūrybą, todėl jos net pavadinamos romantiškosiomis. Tiesa, dalis meiliųjų žinučių turi ne romantinį, o savitą vaikiškumo atspalvį. Meiliosiose žinutėse modeliuojamo pasaulio ašis yra meilė. Šelmiškosiose žinutėse didžiausiomis vertybėmis yra laikomi kūniškieji gyvenimo malonumai. Du straipsnyje išanalizuoti antinomiški pasaulio modeliai telefoniniame lietuvių jaunimo folklore parodė, kad šių dienų žmogaus mąstyme labai reikšminga išlieka opozicija .ukšta - ž.ma. Abiejų modelių žinutėse kalba sukasi apie tą patį - jaunuolių tarpusavio trauką. Tik meiliosiose žinutėse šioji trauka, pasitelkiant dangaus bei sapno simboliką, įgyja sudvasintos meilės pavidalą ir yra sakralizuojama, o šelmiškosiose, panaudojant karnavalizacijos priemones, išryškinamas kūniškasis šios traukos aspektas. Taigi pasaulio modeliavimo tendencijų analizė rodo, kad modernėdamas folkloras nepraranda ryšio su tuo, kas archetipiška.Reikšminiai žodžiai: Jaunimas; Telefoninis folkloras; Lithuanian; youth; Telefonic folklore.
ENThe subject of the article comprises messages sent by mobile phones and preserving a more or less steady pattern. It is a new variety of folklore that appeared in Lithuania around the turn of the century. World modelling tendencies in the youth telephonic folklore are analyzed in the article, with special emphasis on time, space, subject and the expressed values. Two main world models are discerned, that are provisionally called love messages and wicked messages. It is concluded, that opposition high vs. low retains its significance in ways of thinking of a modern person as well. In the messages of both kinds, mutual attraction of young people is expressed. The essential difference is, that in love messages this attraction acquires form of animate love and is hallowed by invoking symbols of heaven and dream, while in the wicked messages carnal aspect of this attraction is highlighted using carnival implements. [From the publication]