LTPirmojoje straipsnio dalyje apžvelgiami Lietuvoje publikuoti unitų kultūros istorijos tyrimai, įvardijamos svarbesnės temos ateities darbams. Antrojoje dalyje bažnytinė unija ir jos kultūriniai rezultatai traktuojami kaip specifinis regiono Baroko reiškinys, kurio pradžia neatsitiktinai sutapo su ryškėjusiomis naujos epochos tendencijomis. Atkreipiamas dėmesys, kad bažnytinės unijos ir jos veikėjų gyvenimo prieštaringumą bei įtampas gerai nusako ir net paaiškina universali discors concordia ("netaikios santaikos") sąvoka. Trečioje straipsnio dalyje analizuojamas Jokūbo Sušos biografinis veikalas Saulus et Paulus Ruthenae Unionis sanguine Beati Iosaphat Transformatus, sive Meletius Smotriscus Archiepiscopus Hierapolitanus Archimandrita Dermanensis Ord. S. Basili Mag. Per Iacobum Susza Episcopum Chelmensem et Belzensem cum S. R. E. unitum eiusdem Ordinis, ex tenebris in lucem prolatus. Siekiama atskleisti priemones, kuriomis kuriama Meletijaus Smotrickio gyvenimo kaip savo laikų Sauliaus virsmo Pauliumi interpretacija: išryškinant dvi Smotrickio gyvenimo puses (unijos persekiotojo ir atsivertusio unijos gynėjo), ji virsta barokine priešybes vienijančia biografine emblema, konceptu, vėliau dominavusiu istoriografijoje ir visuomenės atmintyje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bresto bažnytinė unija; Baroko literatūra; LDK; Lotyniškoji literatūra; Meletijus Smotrickis; Iacobus Susza; The Church Union of Brest; Baroque literature; GDL Latin Literature; Meletius Smotritsky; Jakob Susha.
ENThe first part of the article provides an overview of the studies of the history of the uniate culture, published in Lithuania and lists the most important subjects for the future studies. In the second part the church union and its cultural results are treated as specific Baroque phenomenon of the region, the beginning of which, not incidentally coincided with the trends of the new era, which were becoming more and more prominent. The attention is drawn that the contradictions and tensions between the church union and the life of its participants are best described and even explained by the universal concept of discors concordia ("non-peaceful union”). The third part of the article analyzes the biographical study by Iacob Susza “Saulus et Paulus Ruthenae Unionis sanguine Beati Iosaphat Transformatus, sive Meletius Smotriscus Archiepiscopus Hierapolitanus Archimandrita Dermanensis Ord. S. Basili Mag. Per Iacobum Susza Episcopum Chelmensem et Belzensem cum S. R. E. unitum eiusdem Ordinis, ex tenebris in lucem prolatus” and attempts to reveal the means, by which the author creates the interpretation of life of Meletius Smotriscus, as the Saul of the era, turning into Paul: two sides of Smotriscus’s life are highlighted (the persecutor and the born-again defender of the union) and such interpretation becomes an opposites connecting Baroque biographic emblem, a concept, which later dominated in historiography and in the memory of the society.