LTŠalkauskio manymu, vienas didžiausių jo rūpesčių – „apsaugoti lietuvių tautą nuo siauro nacionalizmo, kurio pavojus mums, kaip ir kitoms tautoms, yra visai realus šiais zoologinio nacionalizmo laikais“. Tautinis auklėjimas darosi „vis svarbesnis“, nes „agresyvus nacionalizmas, zoologinis savo pagrindu ir patologinis savo reiškimusi, vis smarkiau gręsia civilizuotam pasauliui visišku subarbarėjimu“. Kodėl būtent „zoologinis nacionalizmas“? Tai Vokietijos raidos atgarsis. 1933 m. įsigalėjo Hitleris, o jo skelbiamas nacionalizmas buvo „zoologinis“, nes teigė tautą esant pirmiausia „biologiniu faktu“. Tuo jis skyrėsi nuo itališkojo, fašistinio nacionalizmo. Tikro patriotizmo sąvoka kaip atsvara fašistiniams polinkiams Šalkauskiui atrodė aktuali. Šalkauskis aiškino: fašizmu žavisi principų atžvilgiu mažai susipratę, bet aktyvūs žmonės, nelinkę skaitytis su „konstitucinėmis bei parlamentarinėmis garantijomis“. Fašizmas – tai agresyvus, aklas nacionalizmas, kuris iš esmės skiriasi nuo tikro patriotizmo. „Tikras patriotizmas tesuderinamas vien su tikru demokratizmu ir, kas tai pamiršta, negali būti tikras patriotas.“ Tauta Šalkauskiui instrumentinė vertybė, palenkta pilnam žmogiškumui. Pilnas žmogiškumas – tai gyvenimas amžinų principų šviesoje, pasiekiamas tik teisingo auklėjimo dėka. O auklėja ne vien šeimos bei mokyklos, bet ir valstybės. Čia jis mato demokratijos privalumą. Demokratija visuomenėje ugdo susipratimą, iniciatyvą, savarankiškumą, būtent pilno žmogiškumo sudėtines dalis. Jose taip pat įkūnyti „kultūringo pasaulio principai“, konstitucinės garantijos.Reikšminiai žodžiai: 1922-1923; Agresyvusis nacionalizmas; Antisemitizmas; Fašizmas; Filosofas Stasys Šalkauskis; Kauno atlietuvinimas; Lietuvos visuomenė 1918-1940 m.; Nacionalizmas; Patriotizmas; Rasizmas; Stasys Šalkauskis; Žydų kultūrinė izoliacija; 1922-1923; Anti-Semitism; Fascism; Jews' cultural segregation; Lithuanian society in 1918-1940; Nationalism; Offensive nationalism; Patriotism; Philosopher Stasys Šalkauskis; Racism; Re-lithuanisation of Kaunas; Stasys Šalkauskis.
ENAccording to Stasys Šalkauskis, his major concern was to “protect the Lithuanian nation from narrow nationalism, the threat of which is very real to us as well as other nations at these times of zoological nationalism”. National education becomes “increasingly more important” because “aggressive nationalism, which is of zoological origin and pathological in its expression, poses an increasingly greater threat of becoming absolutely barbarian to the civilised world”. Why namely “zoological nationalism”? It is an echo of Germany’s development. Hitler came into power in 1933, and nationalism proclaimed by him was “zoological” because the nation was primarily a “biological fact” according to him. This distinguished it from the Italian, fascist nationalism. Šalkauskis considers the concept of true patriotism to be relevant as an equipoise for fascist inclinations. Šalkauskis explained: people with low principles but still active, not inclined to respect “constitutional and parliamentary guarantees” admire fascism. Fascism is aggressive and blind nationalism, which is absolutely different from true patriotism. “True patriotism is only comparable with true democracy and those, who forget about it, cannot be patriots”. According to Šalkauskis, the nation is an instrumental value of absolute humanity. Absolute humanity is a life in the light of eternal principles, which is achieved only by proper education. And education is ensured not only by the family and school but also by the state. This is the greatest advantage of democracy according to him. Democracy develops understanding, initiative, independence in the society, which are the components of absolute humanity. They also embed the “principles of the educated world” and constitutional guarantees.