LTStraipsnyje aptariamos Europos ir Lietuvos XXI amžiaus švietimo strategijos bei svarbiausios ugdymo vertybės. Jų internalizavimą lemia veiksniai, nukreipti į dvasinės būties pamatus (tiesą ir laisvę), kurie skirtingai funkcionuoja esant totalitarinei ir demokratinei valdymo sistemai. Jie labiausiai įkūnija vertybes, susijusias su tarpasmeniniais santykiais (orumą, jautrumą, sąžiningumą). Pateikiami tyrimo, kaip dabartiniai paaugliai internalizuoja dvasines vertybes, duomenys. Ryškinamos susijusios su vertybių, atitinkančių XXI amžiaus švietimo iššūkius (patriotizmo, pilietiškumo, išmintingumo) ar svarbių dvasiniam tapsmui (tikėjimo, altruizmo, estetinių vertybių) internalizavimo pedagoginės problemos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paaugliai; Dvasinės vertybės; Ugdymas.
ENThe system of education in Lithuania goes hand in hand with modern European tendencies and aims at defining the desirable values and skills alongside the key competences acquired in the processes of education. The greatest attention is given to learning and moral values that involve the individual’s relationships with the micro and macro environment (dignity, responsiveness, honesty, tolerance, national sensitivity, civic educational component). The present study has established that adolescents are able to internalize most successfully those spiritual values that are related to their interpersonal relationships (personal dignity, sensitivity, honesty). However, other important values that also make up a part of the educational content of school curriculum (national sensitivity, civic education component, wisdom, creativity) seem to be much more problematic in the processes of internalization of values in adolescents: though these values in particular are exclusively important for the processes of adolescents’ spiritual becoming, and these values have a complimentary character.