LTMonografijoje pateikiamas gausus dailininko Vytauto Kazimiero Jonyno palikimas – grafika, knygų apipavidalinimas, vitražai, skulptūros. Įvertinta 1946 m. Vokietijoje, Freiburge Jonyno įkurta Dailės ir amatų mokykla, priglaudusi daugelį žymių iš Lietuvos pasitraukusių menininkų. Atskleistas ne vien Jonyno pedagoginis darbas ir organizacinė veikla, bet stengtasi atkurti ir bendrąją menininkų gyvenimo pokarinėje Vokietijoje atmosferą. Išsamiai apibūdintas 1955–1983 metų Jonyno kūrybos laikotarpis Jungtinėse Amerikos Valstijose, kai dailininkas dirbo sakralinės architektūros srityje. Rašoma ir apie naujas sąlygas 1951 m. atvykus į JAV, apie nelengvus, bet vis dėlto sėkmingus Jonyno prisitaikymo svečioje šalyje kelius. Nemažai dėmesio skirta bažnyčių dekoravimo darbams, sukurtiems Amerikos šventovėms, Lietuvių kankinių koplyčiai Šv. Petro bazilikoje Vatikane. Knygoje atsiskleidė svarbus dailininko Jonyno vaidmuo, formuojant „lietuvių stilių“ Šiaurės Amerikos lietuvių bažnyčių architektūroje. Monografija užbaigiama dailininko apmąstymais apie XX a. meną ir savąją vietą jame. Knyga gausiai iliustruota ne vien kūrinių, bet ir biografinėmis nuotraukomis, kurias knygos autorei maloniai padovanojo dailininko dukra Giedra Jonynaitė Troncone, gyvenanti Niujorke ir išsaugojusi visą tėvo archyvą.Reikšminiai žodžiai: Dailės istorija; Lietuvos išeivija; Grafika; Vitražas; Visual art history; Lithuanian emigration; Graphic art; Stained glass.
ENThe monograph presents the plentiful heritage of artist Vytautas Kazimieras Jonynas, i. e. his graphics, book designs, stained glass and sculptures. The school of arts and crafts, founded by Jonynas in Freiburg, Germany in 1946, which was a haven to a significant number of well-known artists, who expatriated from Lithuania, is also evaluated. The monograph not only describes Jonynas’s pedagogical and organizational activities, but also attempts to reinstate the overall atmosphere of life of artists in the post-war Germany. The book provides a comprehensive characterization of the period of Jonynas’s creative in the United States of America in 1955–1983, when the artist worked in the area of sacral architecture. The monograph also provides information on the new conditions in 1951 after Jonynas came to the USA, on the difficult, but nevertheless successful ways of Jonynas’s adaptation in the foreign country. Significant amount of attention is dedicated to the church decoration works, the temples, created by Jonynas in America and the Lithuanian martyrs’ chapel in the St. Peter’s basilica in Vatican. The book reveals the important role of Jonynas in shaping the “Lithuanian style” in the architecture of Lithuanian churches in the North America. The monograph is finished with the artist’s reflections on the art of the 20th century and his place in it. The book contains numerous illustrations by using the photos of both Jonynas and his creations, which were given to the author of the book by Giedra Jonynaitė Troncone, the daughter of the artist, living in New York, who preserved the entire archive of her father.