LTIškeliama regėjimo neįgalumą turinčių paauglių socialinių įgūdžių ugdymo problema, kaip svarbi asmens socialinės integracijos į visuomenę sąlyga. Pristatomas parengtas sutrikusio regėjimo paauglių socialinių įgūdžių raiškos teorinis ir empirinis modelis, apimantis intrapersonalinius (savęs pažinimo, savęs vertinimo, savikontrolės), interpersonaiinius (kontakto užmezgimo, verbalinio konīakto, neverbalinio kontakto, tarpusavio sąveikos sukūrimo, konfliktų sprendimo) bei veiklos ir bendradarbiavimo (veiklos organizavimo, palankios atmosferos kūrimo, veiklos rezultatų vertinimo) įgūdžius. Remiantis tyrimo duomenims, lyginamuoju aspektu analizuojami sutrikusio regėjimo paauglių, besimokančių specialiosiose ir integruotų į bendrojo lavinimo mokyklas, intrapersonal i nių, interpersonalinių bei veiklos ir bendradarbiavimo įgūdžių raiškos ypatumai. Taip pat atskleisti sutrikusio ir normalaus regėjimo paauglių socialinių įgūdžių raiškos panašumai bei skirtumai. Atskleidžiama mokomosios ir nepamokinės veiklos įtaka socialinių įgūdžių ugdymui. Nustatyta, kad mokomosios ir nepamokinės veiklos įtaką, ugdant paauglių socialinius įgūdžius, lemia veiklos tikslingumas, asmeninis ir socialinis prasmingumas, veiklos aktyvumas ir santykių humaniškumas joje. Taip pat apibrėžta ir pedagogo gnostinių, komunikacinių ir organizacinių gebėjimų įtaka ugdant paauglių socialinius įgūdžius. Nustatytos ir eksperimentiškai patikrintos sutrikusio regėjimo paauglių socialinių įgūdžių ugdymo pedagoginės prielaidos: 1) paauglių pažintinio intereso skatinimas mokymo(si) procese, 2) emocinio nusiteikimo veikti žadinimas ir 3) paauglių įsitraukimas į praktinę veiklą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai.
ENThe problem of nurturing of social skills of adolescents with visual disability is raised as an important condition for social integration of a person into the society, the prepared theoretical and empirical model of expression of social skills of adolescents with visual disability is presented, covering intrapersonal (self-cognition, self-evaluation and self-control), interpersonal (setting contacts, verbal contact, non-verbal contact, setting of interaction, conflict resolution) and activity and cooperation (arranging of activities, creation of favourable atmosphere, activities results evaluation) skills. Referring to data of study, peculiarities of expression of intrapersonal, interpersonal and activity and cooperation skills of adolescents with visual disability, studying at special and integrated into comprehensive schools are analyzed in terms of comparative aspects. In addition, similarities and differences of expression of social skills of adolescents with visual disability and those with normal eyesight are revealed. The influence of educational and extracurricular activities on nurturing of social skills is revealed. It is established that the influence of educational and extracurricular activities, when developing the adolescents’ social skills is determined by purposefulness of activities, personal and social meaning and humaneness of relations in the activities. The influence of Gnostic, communicative and organizational abilities of the pedagogue when nurturing the adolescents’ social skills is also defined. Pedagogical preconditions for nurturing of social skills of adolescents with visual disability are defined and tested by experiment: 1) encouraging of cognitive interest in the learning process, 2) arousal of emotional mood for action and 3) involvement into practical activities.