LTŠiame darbe nagrinėjamas aktyvumo ir dėmesio sutrikimas (ADS) edukaciniu požiūriu. Minėtas sutrikimas išryškėja mokykliniame amžiuje, reiškiasi vaiko mokyklinės veiklos kontekste. Ši aplinkybė įprasmina būtent ugdymo mokslo išskirtinį interesą nagrinėjamam sutrikimui ir jo pasekmių įveikimui. Teorinėje dalyje pagrindžiamas aktyvumo ir dėmesio sutrikimas, kaip tarpdisciplininių tyrimų objektas, išryškinama edukologijos mokslo svarba, sprendžiant minėtą sutrikimą turinčių vaikų socioedukacines problemas. Parengiamas aktyvumo ir dėmesio sutrikimo prigimties, raiškos ir įveikimo holistinis modelis. Disertacinis tyrimas buvo vykdomas dviem etapais. Pirmas etapas - diagnostinis. Šiame etape buvo rengiami bei adaptuojami testai ir klausimynai, sukuriama statistinio normavimo bazė. Šiuo diagnostiniu tyrimu buvo sistemiškai palygintos ADS turinčių pradinių klasių mokinių (N=22) ir tokio pat amžiaus "mišrios" populiacijos mokinių grupės (N=339) kognityvinės, psichomotorinės sferos bei socialinio elgesio savybės. Viso buvo taikomi 4 tyrimo instrumentai sudaryti iš 377 pirminių požymių, kurie buvo apjungti į 37 skales. Tiek naujai sukurti, tiek tarpkultūriškai adaptuoti instrumentai pasižymi aukštais metodologinės kokybės rodikliais. Gauti statistiškai reikšmingi skirtumai, leidžiantys teigti, jog mokinių, turinčių ADS, grupė dėsningai skiriasi nuo "mišrios" populiacijos pagal kognityvinės, psichomotorinės sferos bei socialinio elgesio savybes.Antras etapas -- eksperimentinis. Siekiant ugdyti pažintinius, psichomotorinius gebėjimus ir socialinį elgesį pradinių klasių mokinių, turinčių ADS, grupei (N=22), po pamokų buvo organizuojami papildomo ugdymo užsiėmimai (trukmė 6 mėn.). Formuojamojo eksperimento metu buvo konstruojamos autorinės, taip pat naujomis specifinėmis sąlygomis adaptuojamos ir išbandomos šalies bei užsienio mokslininkų pasiūlytos ugdymo metodikos (pasakų metodai, kognityvioji elgesio korekcija, grafinės-loginės užduotys, žaidimai sporto salėje). Netgi sąlyginai retai organizuojant papildomus užsiėmimus vienalytėje vaikų, turinčių ADS, grupėje, pavyko pasiekti pozityvių kognityvinės, psichomotorinės sferos bei socialinio elgesio ir socialinės adaptacijos pokyčių.
ENThis dissertation analyzes attention-deficite/hyperactivity disorder (AD/HD) from the educational point of view. The disorder upstarts in school age and manifests itself in the context of child’s school activity. This factor makes educational science’s exceptional interest significant for the analyzed disorder and its elimination. The theoretical part grounds AD/HD as an object of inter-disciplinary research, highlights the importance of educational science in solving the socio-educational problems of the children with this disorder. A holistic model of the origin, manifestation and elimination of AD/HD is presented. The dissertation research was carried out in two stages. The first stage was diagnostic. Tests and questionnaires were prepared and adapted, the basis of statistical norming was created. With the help of this diagnostic research, the features of cognitive, psychomotoric sphere and social behavior of the primary class children’s groups with AD/HD (N=22) and "mixed" population of the same age (N=339) were systematically compared. 4 research instruments were applied consisting of 377 primary features that were joined into 37 scales. Both the newly created and the inter-culturally adapted instruments have high indicators of methodological quality. The statistically significant differences allow stating that the group of children with AD/HD consistently differs from the "mixed" population according to the features of cognitive, psycho-motoric sphere and social behavior.The second stage was experimental. In order to develop cognitive, psycho-motoric abilities and social behavior of the group of primary class pupils with AD/HD (N=22), activities of supplementary education were organized after classes (their duration was 6 months). During the forming experiment, original methodologies were constructed and national and foreign researchers' educational methodologies were adapted and tested in new, specific conditions (methods of fairy-tales, correction of cognitive behavior, graphical-logical tasks, games in the sport hall). Even by relatively rare activities of supplementary education in a homogeneous group of children suffering from AD/HD positive changes of cognitive, psychomotoric sphere, social behavior and social adaptation were achieved.