LTBalio Sruogos dramos -- polifoninis tragiškojo, lyriškojo ir komiškojo balsų lydinys. Tradiciškai labiau akcentuojami jo dramų tragiškieji ir lyriniai pradai, mažiau dėmesio kreipiama į komizmą. Straipsnio tikslas -- parodyti komiškojo elemento apimtį, jo specifiką ir funkcionavimą Sruogos dramoje "Kazimieras Sapiega". Straipsnio autorės nuomone, Sruogos istorinių dramų komizmas kildintinas ne tik iš specifinės Sruogos kalbinės ir folklorinės gimtojo Biržų krašto aplinkos, bet yra taip pat nuspalvintas V. Šekspyro ir A. Čechovo teatro įtakos, kuri paaiškina jo bandymus modernizuoti dramą. Sruoga suvokia komiškąjį elementą kaip priemonę sukelti sceninį efektą neutralizuojant tragiškąjį elementą ir kartu padarant jį akivaizdesnį. Jo dramoje "Kazimieras Sapiega" komiškasis elementas yra plataus registro, savitas ir sudėtingas. Vienur komizmas slepiamas, kitur demonstruojamas, kai kur paprastinamas, kai kur komplikuojamas. Kartais dramos komizmas tikras, kartais tariamas, naudojamas kaip sceninių efektų bazė. Sruoga parodo komizmo stilių įvairovę, taiko pažeminimo, kontrasto, deformacijos principus. Autorius naudoja platų komiškų efektų spektrą: farso bufonadą, obsceniškumą, liaudies dainų humoristines parafrazes, citatas iš klasikinių komedijų, ironišką dviprasmybę, sąmojį. Jo dramoje "Kazimieras Sapiega" komizmas atsiskleidžia ne per humorą, bet per sarkazmą, pyktį ir destruktyvias emocijas. Straipsnio autorės manymu, komizmo ir tragizmo artuma parodo Sruogos pasaulio poliariškumą, paralelų teisybės ir paklydimo, prasmės ir beprasmybės sugyvenimą.Reikšminiai žodžiai: Sruogos dramos; Kazimieras Sapiega; Komizmas; Tragizmas; Satyra; Bufonada; Farsas; Sruoga's dramas; The comic; The tragic; Satire; Farce; Bufonade; Theatric effect; Modernity.
ENDrama works of Balys Sruoga are polyphonous fusion of the tragic, the lyrical and the comic. By tradition his works are scrutinised for the tragic and the lyrical elements, while the element of comic is overlooked. The рифове of this article is to uncover the span of the comic element, its specificity and its function in Sruoga's drama Kazimieras Sapiega. The comic in Sruoga's historical dramas is rooted in the peculiarities of the author's world perception, his native Biržai area dialect and ethnic environment, and coloured by W. Shakespeare's and A. Chechov's theatre influence, which explains his attempts to modernize drama. Sruoga handles the comic element as a means of enhancing theatrical effect, neutralizing the tragic element and simultaneously making it more visible. In his drama Kazimieras Sapiega the comic element resounds through a broad register, is both individualistic and complex. Plain in some places, the comic becomes sophisticated in other; implicit at certain moments and explicit elsewhere; natural and contrite, introduced solely for stage effects. Sruoga exhibits a variety of the comic styles, he employs the principles of debasing, contrast, deformity. The author feels comfortable with a broad specter of comedian effects: bufonade and farce, obscenities, humorous paraphrasis of the folk songs, citations from the classical comedies, ironic ambiquities, wit. In his drama Kazimieras Sapiega the comic element finds its vent not through the humour, but through sarcasm, anger and destructive emotions; through drunken violence rather than merry making. The proximity of the comic and the tragic reveals the poliarity of Sruoga's universe, parallel coexistence of truth and blunder, meaning and senselessness. [From the publication]