LTLietuvių kalboje trinariai sakiniai gali bûti pasakyti įvairia žodžių tvarka (SVO, SOV, VSO, VOS, OSV ir OVS). Tačiau pirmenybė vis vien teikiama sakiniams, kur veiksnys stovi sakinio pradžioje (SVO ir SOV) (Ambrazas, 1994). Šiame tyrime buvo bandoma atsakyti į klausimą, ar skirtinga žodžių tvarka sakinyje nulemia galimybę geriau prisiminti pasakytą teiginį. Pagal vieną hipotezę, dažnai pasitaikantys SVO ir SOV sakiniai dėl savo sklandumo bus geriau prisimenami, negu rečiau pasitaikantys VSO, VOS, OSV ir OVS. Pagal kitą hipotezę, sakiniai turėtų būti įsidėmimi panašiai, nes juose slypi tapati prasmė. Šiame tyrime numatyta, kad jame dalyvaujantiems žmonėms pateikti sakiniai, kuriuose žodžiai sudėlioti neįprasta tvarka, prisimenant bus keičiami į sakinius, turinčius įprastinę struktūrą. Tyrime sutiko dalyvauti 72 neseniai į Ameriką atvykę lietuviai. Jiems buvo pateikta vis kitokia sintaksine tvarka (SVO, SOV, VSO, VOS, OSV ir OVS) 18 kritinių sakinių, į kuriuos buvo leista žiūrėti po 5 sek. Tiriamieji atliko laisvo atsiminimo ir paskui - priminto atsiminimo užduotis. Paaiškėjo, kad sakiniai buvo lygiai gerai prisiminti, nesvarbu, kokia jų sintaksinė sandara. Tačiau sakinių prisiminimo metu pastebėtas ryškus tyrimo dalyvių polinkis neįprastos sintaksinės sandaros sakiniams (VSO, VOS, OSV ir OVS) suteikti įprastą tvarką (SVO ir SOV). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: žodžių tvarka; Sintaksinė tvarka; Sakinio turinys; Veiksnys; Tarinys; Papildinys; word order; Syntactic order; Sentence content; Subject; Predicate; Object.
ENIn the Lithuanian language three-member sentences can be expressed in different order of words (SVO, SOV, VSO, VOS, OSV and OVS). However the priority is still given to the sentences, where the subject is found at the beginning of the sentence (SVO and SOV) (Ambrazas, 1994). The study made attempts to answer the question whether the different order of words in a sentence determines the possibility for better remembering of the uttered statement. According to one hypothesis, frequent SVO and SOV sentences, due to their fluency, are more easily remembered than less frequent VSO, VOS, OSV and OVS. According to another hypothesis, sentences should be remembered similarly, since they render similar meaning. The study foresaw that the sentences, presented to the participants, in which the words are presented in a strange order, will be changed into sentences of the convenient structures when remembering. 72 Lithuanians, who came to live to America not long ago agreed to participate in the study. They were presented 18 critical sentences in different syntax order (SVO, SOV, VSO, VOS, OSV and OVS), giving 5 seconds’ time to take a look at them. The participants performed the task of free remembering and then – the reminded remembering. It appeared that the sentences were equally well remembered independently of their syntactical structure. However during the process of remembering of the sentences a prominent inclination by the participants of the study to provide the conventional order (SVO and SOV) to the sentences of strange syntactical structure (VSO, VOS, OSV and OVS) was noted.