LTXVII šimtmečio 3-iojo dešimtmečio pabaigoje Vilniuje atsirado meistras - Ioannes Breutelt, kuriam buvo lemta užimti išskirtinę vietą Lietuvos varpų bei karo pabūklų - patrankų liejybos istorijoje. Straipsnyje analizuojama jo veikla, remiantis literatūriniais šaltiniais bei naujai surastais archyviniais dokumentais, sudaryti jo biografijos metmenys, nustatytas kūrybos pobūdis ir reikšmė LDK dailės istorijai. I. Breutelto kūrybinis darbas trūko apie du dešimtmečius. Kiek per šį laikotarpį jis iš viso nuliejo patrankų bei varpų - tiksliai nustatyti neįmanoma. Yra žinomi šeši tikrai J. Breutelto padaryti varpai, tikriausiai jų gali būti ir daugiau; tuo tarpu liejiko sukurtų pabūklų Lietuvoje greičiausiai neišlikę. Išlikę dirbiniai rodo, jog užsienietis meistras, juos liejęs XVII šimtmečio 4-5 dešimtmečiais, pasižymėjo dideliu profesiniu meistriškumu ir subtiliu meniniu skoniu, stiliaus nuovoka. Jo liejiniai buvo skirti daugiausia LDK užsakovams. Kūriniai pasižymėjo informatyvumu: juose dažniausiai nurodyti autoriaus vardas ir pavardė, liejinio užsakovas, liejimo metai, varpų tekstuose - bažnyčios, kuriai dirbinys skirtas, pavadinimas. Pažymėtinas meistro varpų toli girdimas gilus, melodingas ir taurus skambesys. Naudojami jau pusketvirto šimtmečio, jie liko nė kiek nepažeisti, neįdaužti - tai liudija, jog meistras puikiai išmanė metalų savybes, gebėjo juos panaudoti tiek garso kokybei, tiek grakščioms puošybos formoms išgauti.Reikšminiai žodžiai: Ioannes Breutelt; Jan Bretel; Liejyba; Varpai; Karo pabūklai; Vilnius.
ENIn Lihuania, cast metal works such as bells and cannons came into use in the 14th century. These were imported items or moulds cast by masters sporadically visiting Lithuania. Only late in the 17th century arrived Johannes Breutelt, born in Lorrain, who seems to have worked for about more than 20 years only in Vilnius and to have made it famous as an important European centre of casting. The author analyzes the life and creative work of this master who so far is not well known. Based on the archive, unpublished sources, the author presents data on J. Breutelt's work in the capital of the Great Principality of Lithuania, specifies its dating, tells us about his place of residence, property, family. The most significant data are related with revealing many of unknown works of the master, guns in particular. The author has compiled a list of cannons and bells, which allows to perceive the scale and character of I. Breutelt's creative work. Short characteristics of each item present the type of moulding, decorations, inscriptions, the present place of still existing works or the place where a description can be found, their fate peripetias. The paper is illustrated by photographs of J. Breutelt's casts found in Lithuania, as well as diminished copies of the ornaments and inscriptions, which have never been published before. [From the publication]