LTStraipsnyje nagrinėjama Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės sostinėje Vilniuje XVII a. liedintų karo pabūklų meninė vertė. Objektu pasirinkta įžymiojo to meto liejiko Jono Breutelto sukurta patranka. Analizuojama jos bendroji kompozicija, atskirų elementų ypatumai bei stilistika. Pateikiama pabūklo išlikimo ir išsaugojimo istorija. J. Breutelto darbo Vilniuje ankstyvuoju laikotarpiu Europoje jau buvo galutinai susiformavę visi patrankų dekoro tipai, schemos ir ornamentinių motyvų kompleksai. Funkciniu požiūriu tikslingas, raiškias ir estetiškas pabūklų vamzdžių formas iki pat XVIII a. pabaigos beveik visuomet papildydavo ir įvairūs kiti komponentai. Tai sąlygojo anuomet buvęs visuotinis pomėgis puošti, estetizuoti visus buities dirbinius. Ne išimtis ir aprašomas pabūklas, jis išsiskiria santūriu dekoru. Sunku pasakyti, kas buvo aptariamojo pabūklo puošmenų bei užrašų projektuotojas. Tai galėjo būti liejykloje dirbęs dailininkas arba liejykloje galėjo būti naudojamasi Europoje nuo XVI a. plitusiais grafikiniais šablonais. Pabūklo renesansinių ornamentų juostos įkomponuotos greta vamzdį sutvirtinančių žiedų; jos sukomponuotos iš augalinių bei abstrakčių motyvų. Visi motyvai turi savo autonomines vietas, jų matmenys, reljefo aukštis apgalvoti ir tikslingi.Reikšminiai žodžiai: Artilerija; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Liejyklos; Jonas Breuteltas (Joannes Breutelt); 17 amžius; 17th century; Gunnery; Cannonry.
ENThe article examines the artistic values of the gunnery and cannonry, produced in the capital of the Grand Duchy of Lithuania Vilnius in the 17th century. The cannon, created by the well-known cannon-maker of the period Jonas Breutelt is taken as the subject. The article examines the overall composition of the cannon, the peculiarities and stylistics of its individual elements, and presents the history of its survival. During the early period of J. Breutelt’s work in Vilnius, all the types of decoration, schemes and complexes of ornaments motives of cannons had been already fully shaped in Europe. In functional terms, purposeful, expressive and aesthetical forms of cannons were almost always supplemented by different other elements till the end of the 18th century, which resulted from the universal liking of decoration and anesthetization of all the articles of the period. The cannon in question is no exception, it is distinguished by a reserved decoration. It is difficult to identify the designer of the decorations and inscriptions on the cannon. It could have been a designer, employed at the cannon making shop, or graphic patterns, which spread throughout Europe from the 16th century could have been used. The strips of the renaissance ornaments are presented besides the rings, reinforcing the barrel; they are composed of the plant related and abstract motives. All the motives have their autonomous locations, their measurements are well thought of and purposeful.