Moterys rinkimų kampanijoje: pozicijos partijose ir atspindžiai žiniasklaidoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Moterys rinkimų kampanijoje: pozicijos partijose ir atspindžiai žiniasklaidoje
Alternative Title:
Women in the electoral campaign: positions in the parties and representation in the media
In the Journal:
Politologija. 2007, Nr. 2 (46), p. 98-133
Summary / Abstract:

LTRemiantis politinės komunikacijos studijų ir feministinių studijų įžvalgomis, straipsnyje analizuojamos moterų dalyvavimo viešojoje erdvėje tendencijos. Pagrindinis straipsnio tikslas – atskleisti moterų įvaizdžių ir su moterimis susijusios tematikos (moterų kandidačių ir moterų – potencialių rinkėjų interesų) pristatymo publikacijų bruožus. Empirinis studijos pagrindas yra dviejų didžiųjų Lietuvos dienraščių – Lietuvos ryto ir Respublikos – stebėsena rinkimų kampanijos į Europos Parlamentą (EP) metu (2004 m. gegužę – birželį). Straipsnyje nagrinėjama, kaip rinkimai į EP buvo pristatomi Lietuvos dienraščiuose apskritai, ir atskirai koncentruojamasi į tai, kaip rinkimų į EP kampanijoje buvo nušviesta su moterimis susijusi tematika. Analizuojant rinkimų visose ES šalyse rezultatus pabrėžtinas EP rinkimų išskirtinumas, palyginti su šalių nacionalinių parlamentų rinkimais (šalių delegacijos EP daug geriau subalansuotos lyčių požiūriu negu nacionaliniai parlamentai). Pastebėtas kraštutinis EP rinkimų „antraeiliškumas“ Lietuvos politinėje dienotvarkėje. Tai yra straipsnyje pristatomos dienraščių publikacijų turinio analizės rezultatai rodo, kad šalies dienraščiai skyrė mažai dėmesio lyčių aspektui EP rinkimų kampanijos metu. Publikacijos, kuriose minimos moterys, buvo retos ir atsitiktinės, o moterys kandidatės ir moterų tematika rinkimų kampanijoje neatskleidė jokių aiškesnių su moterų atstovavimu susietų politinių gairių ir mažai keitė moterų politikių atrankos „pagal nutylėjimą“ pobūdį Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: ES; Europos parlamentas; Moterys; Politinė komunijacija; Rinkimai; Rinkimų kampanija; Rinkimų kompanija; EU; Elections; Electoral campaign; European Parliament; Political communication; Women.

ENPolitical communication studies are based on the axiom that electoral campaign, political rhetoric, symbolic gestures in public sphere, etc. influence the electoral choice. However, the electoral results as such are not and cannot be the research object of the communication studies, the dissemination of a wider representation in the contemporary democratic world is more important. Representation includes two essential dimensions: political speech in the name of others and participation by word and vision in public life. Contemporary mass communication studies emphasize the public interests and pay special attention to the second dimension of representation. Researchers underline that the mass media take initiative to construct public political values, priorities and interests. Contemporary Western political communication research starts considering the feminist critique, which emphasizes that citizens (electors, candidates and politicians) are gendered social beings and gender interpretations in public discourse influence the content and forms of the representational democracy. New research data in Lithuania uncover rather confusing understanding of the equal gender opportunities. On one hand, studies show that contemporary Lithuanian society is quite egalitarian and does not express strong negative attitudes towards women’s career. On the other hand, political realm and better-paid occupations are clearly biased towards male aspirants. Actually, Lithuania is still far from the gender parity, which is of political and public value, while women issues remain rather external to the public discourse and political campaigns. Empirical research presented in the article is focused on the monitoring of the two biggest national dailies in the period of EP election – "Lietuvos rytas" and "Respublika".The research is composed of two parts: review of the coverage of EP elections in the main Lithuanian dailies, and coverage of women issues in the EP campaign. The analysis of data confirms that mainstream liberal daily Lietuvos rytas devoted quantitatively more attention to the EP elections than did rather alternative (liberal) daily Respublika. The publications in "Lietuvos rytas" have more neutral character, while Respublika used to employ more emotionally appealing style. Both newspapers were only randomly vocal about the gender issues in the EP electoral campaign. Monitoring of gender issues coverage in the EP campaign provided by two major Lithuanian dailies revealed that mass media followed the electoral campaign superficially and was disinterested in women as campaign issue. The conducted press review put onto surface the fact that women-mentions did not present any political stakes and did not exercise any sensible social representation re-shaping action other than to make the women issues redundant and relatively abusive in terms of contemporary feminist thinking. In other words, content research of the two dailies confirmed the tradition of paternalistic culture, dominating in Lithuanian public space. Further research should include contemporary perspective and focus on such issues as: women representation vis-à-vis electoral system and national mass-media traditions (e.g. the number of reporters by gender), influence of political hotissues and scandals on the representation of women issues in the electoral campaign, etc. [From the publication]

ISSN:
1392-1681; 2424-6034
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/12532
Updated:
2025-02-25 11:12:21
Metrics:
Views: 51    Downloads: 16
Export: