LTStraipsnyje pristatomas istoriko Mykolo Balinskio (1794-1864) rankraštis "Verkių kaimo prie Vilniaus istorija", saugomas Lietuvos istorijos archyve, ir pateikiamas jo vertimas į lietuvių kalbą. Verkių istorija paremta 6 litografijomis, 1848 m. sukurto- mis J. K. Vilčinskio "Vilniaus albumui" pagal Vasilijaus Sadovnikovo akvareles. M. Balinskis siekė pavaizduoti Verkių rūmus kaip sektiną epochos dvarų tvarkymo pavyzdį, kartu pateikdamas to meto šviesuomenės sampratą apie "idealų" Lietuvos paveikslą. Šioje sampratoje šalia legendinių pagoniškos praeities epizodų ir istorinių kovų su kryžiuočiais ar Maskva prisiminimų tilpo ir vėlesnių laikų realijos: puošnių ir patogių rūmų statyba, kolekcionavimas, suartinantis Lietuvos ir Europos šalių didikų gyvenimą, tautos atminties puoselėjimas kaupiant senovės paminklus, neturtingų kaimo vaikų lavinimas ir kiti labdaros darbai, dedantys pamatus ateities visuomenei. Visa tai aprašoma nepamirštant nuostabios gamtos, kuri tampa neatsiejama Lietuvos įvaizdžio dalimi ir kurios įamžinimas, regis, prilyginamas istorinių paminklų išsaugojimui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mykolas Balinskis; Lietuvos įvaizdis; Lietuvos paveikslas; Peizažas; Verkiai; Verkių rūmai; Jonas Kazimieras Vilčinskis; "Vilniaus albumas"; Siūloma:Mykolas Balinskis; Image of Lithuania; Painting of Lithuania; Landscape; Verkiai; Verkiai manor; Jonas Kazimieras Vilčinskis; "Vilnius Album".
ENThe article introduces and gives the Lithuanian translation of the Mykolas Balinskis' (1794-1864) manuscript The History of Verkiai Village in the Vicinity of Vilnius which is kept in the Historical Archives of Lithuania. Balinskis tells us the story of Verkiai on the basis of five J. K. Vilčinskis' lithographs after water-colour paintings by V. Sadovnikov produced in 1848 for The Vilnius Album. Along with the historical facts of the locality, through the descriptions of separate scenes and by telling the readers how the fragments of the manor-house not depicted in the lithographs look like, Balinskis gives a detailed picture of the manor-house at that time. Apparent is his desire to make the Verkiai manor something of a model for manor keeping of the epoch. In this way the elite's conception of the "ideal" image of Lithuania reveals itself. Along with the legendary episodes of the pagan past and the facts of historic battles against the Teutonic Knights or Moscow, this conception encompasses the realia of later epochs: splendid and convenient manor houses, art collections that drew the Lithuanian nobles closer to European elite, collection of antiquities helping to preserve and encourage interest in the national heritage, education of poor children and other charity activity serving as the base for future society. It is well worth noting that the historian does not forget the wonderful nature, which is regarded as an integral part of the national image of Lithuania and the perpetuation of which seems to be placed on the same footing as the preservation of historical monuments. [From the publication]