LTXVII a. Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje amatininkystė buvo vyraujanti dailės kūrybos forma, tačiau amatininkų darbo organizavimo formos nėra gerai ištirtos. Tai liudijančių XVII a. I pusės amtininkų sutarčių yra išlikę nedaug. Straipsnyje yra analizuojamos Kristupo Radvilos (1585 - 1640) sutartys su amatininkais. Remiantis šiomis sutartimis - amatų istorijos bei socialinės dailės raidos šaltiniais - yra atskleidiami amatininkų darbo organizavimo principai bei jų darbo sąlygos didiko dvare. Sutarties variantai dažnai būdavo du: aversinis - užsakovo ir reversinis - amatininko pasižadėjimas. Didiko sutartys su amatininkais buvo dvejopo turinio. Vienos sutartys buvo skirtos vienkartiniam užsakymui, o kitos įpareigodavo meistrą ilgalaikiam darbui. Darbo objekto įvardijimas, jo sukūrimo laikas ir kaina paprastai kartodavosi visose sutartyse. Sutartis Kristupas Radvila sudarydavo su žinomais Lietuvos ir Lenkijos valdovo meistrais, kitiems didikams dirbusiais amatininkais bei Vilniaus cechų nariais. Sutartys atskleidžia Kritupui Radvilai būdingą dailės rūšių ir tipų įvairovę, etmono pageidavimą, kad kūriniai būtų funkcionalūs, meistriški, amatininko darbas kokybiškas. Kristupas Radvila buvo suinteresuotas brangiomis medžiagomis bei reprezentaciniu kūrinių puošnumu. Visa tai liudija etmoną buvus reikšmingos įtakos XVII a. I pusės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės amatininkų kūrybai turėjusiu dailės užsakovu.Reikšminiai žodžiai: Kristupas Radvila; Amatų istorija; Amatininkas; Artilerija; Dailidė; Ginklininkas; Kalvis; Užsakovas; Sutartis; Kristupas Radvila; History of Handicrafts; Artisan; Handicraftman; Artillery; Carpenter; Gunsmith; Blacksmith; Customer; Contract.
ENIn the 17th century Grand Duchy of Lithuania craftsmanship was the prevailing form of art, however the forms of organization of works of craftspeople remain insufficiently studied. There remain a small number of crafts contracts of the 1st half of the 17th century. The article analyzes the contracts with craftspeople, concluded by Krzysztof II Radziwill (1585 - 1640). Referring to the said contracts, i. e. the sources of history of crafts and development of social art, the principles of organization of works of craftspeople and their labour conditions in the manor of the said nobleman are revealed. There were two versions of the contract: the averse, i. e. the obligation of the customer and the reverse, i. e. the obligation of the craftsperson. The contracts were of a twofold content. Some were intended for a one-off order, others obliged the craftsperson for long-term work. The statement of the object of works, the time of its development and the price were usually similar in all the contracts. Krzysztof II Radziwill concluded contracts with well-known master craftsmen of the ruler of Lithuania and Poland, with those, who had been previously employed by other noblemen and with Vilnius guild members. The contracts reveal the diversity of types of art, characteristic of Krzysztof II Radziwill, the hetman’s wishes for the works to be functional, masterful and high-quality. Krzysztof II Radziwill was interested in expensive materials and representational splendour of works, which evidences that the hetman was a customer, who had significant influence on the works of craftspeople of the Grand Duchy of Lithuania of the 1st half of the 17th century.