LTStraipsnyje aptariami "Jėzaus Nazariečio" siužeto kūriniai Lietuvos dailėje nuo Antrojo pasaulinio karo iki šių dienų. Autorė pateikia kiekybiškai ir kokybiškai apibrėžtą "Jėzaus Nazariečio" siužeto raidą: kiekybine prasme apžvelgta, kada, kiek ir kokios rūšies šio siužeto kūrinių sukurta, kokybine - analizuota, kaip pakito tų kūrinių forma, ikonografija, Jėzaus įvaizdis. Pasirinkto siužeto raida tiriama Lietuvos dailės kontekste. Šio siužeto populiarumą lėmė Lietuvos meninio, kultūrinio, o dar labiau - religinio ir politinio-socialinio gyvenimo padėtis ir raida. Kaip ir kiti religiniai siužetai, jis patyrė draudimų bei atgimimo laikotarpius. Religinę kultūrą ir meną varžiusiu sovietmiečiu kiekybės atžvilgiu siužetas iš pradžių vos vegetavo, bet nuo 8-ojo dešimtmečio vėl ėmė dažnėti. Vis tik sovietiniu laikotarpiu jį kūrę menininkai, dažniausiai neprofesionalai (nors būta ir tokių) ne tik pateikė išraiškingų šio siužeto pavyzdžių, bet ir kiek perkūrė atvaizdo ikonografiją, "Jėzaus Nazariečio" paveikslą aktualizuodami ir papildydami įvaizdžiais, išreiškiančiais religines, nacionalines ir valstybingumo idėjas. Maždaug nuo 1989 m., "Jėzaus Nazariečio" siužetas įkvėpė daugelį įvairių sričių menininkų, bet labiausiai - kryždirbius. Dažniausiai toks Jėzaus atvaizdas kurtas kaip kryžių, koplytstulpių, stogastulpių statula ar reljefas. Profesionalūs skulptoriai dažnai jį komponavo kaip savarankišką skulptūrą. Kiek mažiau sukurta kamerinės paskirties statulėlių, pavienių reljefų.Reikšminiai žodžiai: "Jėzaus Nazariečio" siužetas; Lietuvos dailė; Lietuvos XX a. II pusės skulptūra; Lietuvos tautodailė; Kryždirbystė; Paminklai; Atgimimo paminklai; Tremtinių paminklai; Antkapiniai paminklai.
ENThe works on the subject of Jesus Nazareth are discussed in the context of the cultural, religious and political-social life of Lithuania in the indicated period. The article gives statistical data and discusses changes in the form and iconography of these works and the image of Jesus. Since the beginning of the 18th till the middle of the 20th century, variations of the image of Jesus Nazareth, the Redeemed, glorified by Trinitarians, spread in Lithuanian church and folk art. The subject scarcely existed in the soviet times because of the restrictions of religion. But even then monuments were built in cemeteries and churchyards, works for private use were created. Since the time of Lithuanian revival Sąjūdis (1988-1989) till our days the subject of Jesus Nazareth is popular again in Lithuanian art. Statues and relieves were created in monuments and crosses of various composition, also chamber statues, paintings, imagery and other works. The subject of Jesus Nazareth was fit to memorialize Lithuanian history of the 20th century (occupation, victimizations of people, torturing and exile) because of its traditional image of the arrested and judged Righteous. The iconography of the subject was changed a little: the string on Jesus' hands was transformed into a cross, religious and Lithuanian national symbols and inscriptions are often composed next to the figure of the Lord. [From the publication]