LTStraipsnyje analizuojami šiuolaikinių lietuvių kompozitorių komponavimo principai bei siūloma jų tipologizavimo sistema; tikslinama komponavimo principo kategorija, kuri apibrėžiama santykiu su jai giminingomis komponavimo metodo, komponavimo technikos, komponavimo sistemos kategorijomis. Komponavimo principas glaudžiai susijęs su skambesio medžiaga, t.y. medžiagos pobūdis lemia operavimo ja specifiką ir atvirkščiai - operavimo pobūdis patikslina medžiagą. Skaidomuoju santykio su skambesiu pobūdžiu pasižymi serijinis, puantilistinis, koliažinis, sinkretinančiu - aleatorinis, sonorinis ir spektrinis principai. Atskiri šiuolaikiniai komponavimo principai priešingai aktualizuoja skirtingus skambesio aspektus: serijinis - determinacijos, aleatorinis - nedeterminacijos, puantilistinis - diferencialmo, sonorinis - nediferencialumo, koliažinis - nevienalytiškumo, spektrinis - vienalytiškumo. Lietuvių autorių kūryboje randami praktiškai visi šiuolaikiniai komponavimo principai, tačiau, lyginant su bendraisiais pasaulinės muzikos raidos procesais, pastebima tam tikra jų paplitimo asinchronija bei skirtingas paplitimo laipsnis. Lietuvių muzikai labiau būdingi su skambesio sinkretiškumo nuostata sietini principai ir jų tendencijos. Vėlyvesnis, lyginant su daugeliu Europos šalių, šiuolaikinių komponavimo principų perėmimas, jų sąveika su lietuviškosios muzikos tradicija, akcentuojančia nacionalinės muzikos svarbą, glaudžios lietuvių šiuolaikinės muzikos sąsajos su modalumu, tonalumu lėmė laisvesnę naujųjų komponavimo principų traktuotę.Reikšminiai žodžiai: Komponavimo principas; Komponavimo technika; Serijinis; Aleatorinis; Puantilistinis; Sonorinis; Koliažinis; Spektrinis principas.
ENThe article analyzes the principles of composition, employed by modern Lithuanian composers and a system for their typologization is suggested; the category of the principle of composition is clarified, which is defined as a relation with the categories of the method, technique and system of composition. The principle of composition is closely related with the material of sound, i. e. the character of the material determines the specifics of operating and vice versa – the character of operating clarifies the material. The serial, pointillist and collage principles manifest with the dissolvable character of the relation with the sound, the aleatoric, sonor and spectral principles manifest with the syncretic character. Individual modern principles of composition actualize different aspects of sound: serial – determination, aleatoric – indetermination, pointillist – differentiation, sonor – non-differentiation, collage – variegation, spectral – non-variegation. Practically all the modern principles of composition can be found in the pieces by Lithuanian composers however, compared to the general processes of development of music in the world, a certain asynchrony and different level of their spread can be noted. Lithuanian music characterizes by the principles, relating to syncretism of sound and their tendencies. A delayed, compared with most European countries, support of the modern principles of composition and their interrelation with the Lithuanian musical tradition, emphasizing the importance of the national music, as well as the close relations between Lithuanian modern music with modality and tonality resulted in a more free treatment of the new principles of composition.