LTLyčių komunikacijos tyrimai yra gana reti, pavieniai ir fragmentuoti. Viena iš galimybių apžvelgti moteriškumo ir vyriškumo reprezentacijas - komunikacijos procese sukuriamų reikšmių, formuojančių lyčių skirtumus, analizė. Šio straipsnio tikslas - pristatyti Atviros Lietuvos fondo finansuotą tyrimą, kuriuo buvo siekiama išskirti ir apžvelgti elektroninės žiniasklaidos pranešimų, susijusių su lytimis ir šeima ir skirtų paauglių auditorijai, kuriamus stereotipus. Tyrimui buvo parinkti populiariausi ir žiūrimiausi Lietuvos televizijų kanalai: Lietuvos televizija (LTV), Laisvas nepriklausomas kanalas (LNK) ir Tango TV. Televizijos programų tinklelių analizė leido padaryti prielaidą, kad televizijos pranešimų srautas yra organizuojamas atsižvelgiant į laidų žiūrimumą, o ne į kitus veiksnius, pavyzdžiui, į specifinę, šiuo atveju - paauglių auditoriją. Televizijos perduodamo turinio analizė skatina daryti prielaidą, jog importuojami produktai (serialai, vaidybiniai filmai) "transliuoja" užsienyje vyraujančius lyčių ir šeimos santykius, kurie turi įtakos mūsų šaliai būdingiems tiek lyčių, tiek šeimos stereotipams. Išskiriami vyraujantys televizijos pranešimų formuojami šeimos modeliai (homogeninė šeima, sudėtinė šeima, pora) ir derybiniai modeliai (asmuo be šeimos, homoseksualų poros).Reikšminiai žodžiai: Lietuvos televizija; Lytys; Socialiniai stereotipai; Kokybinė analizė; Lithuanian television broadcast; Gender; Social stereotypes; qualitative analysis.
ENThe main aim of this article is to present the research on gender stereotyping in mass media that was carried out by staff members of the Faculty of Communication, Vilnius University. The author of this article was asked to do qualitative analysis of existing gender stereotypes and gender roles in family in content of television programs orientated for teenager auditorium. There could be mentioned some major outcomes of the research. Firstly, television programming is orientated to raise ratings of TV programs, but not to the specific cognitive or educational tasks (specially orientated to socialization tasks for children and teenager auditorium). Secondly, domination of imported TV production leads to introduction of non-traditional family models and gender roles for Lithuanian audience. In mediated discourse of TV programs there could be marked up and mentioned professions that are attributable to man or women only, as gender characteristics as well. The outcomes of the research strengthen social investigations of men and women possible social crisis in inadequacy of traditionally invented gender roles in social life and family and those presented in mass mediated discourse. Outcomes of the research suppose need for some other researches that could be orientated for the investigation of the perception of the mediated gender and family stereotypes. [From the publication]