LTTarpininkaujant Lietuvos bendrovei "Statyba" žinomas Vilniaus dailinin kas Jurgis Hopenas kartu su savo mokiniais sgraffito ir al secco technikomis 1943 m. sukūrė sienų tapybą Perlojos bažnyčioje. Straipsnyje trumpai aptariamos jos kūrimo aplinkybės, technika ir stilius. Plačiau tekste panagrinėta iš atskirų kompozicijų sudaryta, tačiau bendrą Dievo meilės ir žmonijos Išganymo idėją išreiškianti ikonografinė programa, papildyta patriotiniais lietuvybės elementais. Straipsnyje norėta trumpai aptarti šį savo apimtimi ir menine kokybe įsidėmėtiną XX a. vidurio bažnytinės dailės kūrinį. Išsiaiškinti, kas nulėmė, kad atodytų kūrybai nepalankiais karo metais žinomas Vilniaus dailininkas kartu su bendraautoriais įgyvendino tokį stambų bažnytinį užsakymą provincijoje. Kuo Perlojos bažnyčios sienų tapyba yra savita, lyginant ją su Lietuvoje vyraujančiomis XX a. bažnytinių interjerų dekoro tendencijomis. Galime tik spėlioti, kaip kitokiomis politinėmis ir kultūrinėmis sąlygomis pokariu toliau būtų plėtojęsis lietuvių monumentalusis bažnyčių menas ir kiek jį būtų paveikusi konservatyvi, tačiau brandi, vien atsitiktinai susiklosčiusių palankių aplinkybių dėka realizuota karo metų Jurgio Hopeno kūryba.Reikšminiai žodžiai: Perloja; Bažnyčių dailė; Sienų tapyba; Jurgis Hopenas; Akcinė bendrovė "Statyba"; Ikonografija; Dievo malonė; Išganymas; Patriotinė dailė; Siūloma: Perloja; Church art; wall painting; Jurgis Hopenas; "Statyba" company; Iconography; Grace of God; Salvation; Patriotic art.
ENThe article provides a short introduction of the wall painting of the Perloja church, a work that has previously been little known in the historiography of art studies. Using the sgraffito and al secco techniques of decoration, it was finished in 1943 by the famous artist, educator, researcher of old painting and renovator Jurgis Hopenas and co-authors in conjunction with the "Statyba" company. Among the artists who worked with him were his pupils Leonardas Torvirtas, Ona Torvirtienė, Ignas Bagdonavičius, Edvardas Sinkevičius, and Leonardas Januškevičius. Drawing on the story behind the decoration in Lentvaris church, which was executed in 1942-43 by the same group of artists (a subject that has already been discussed in Polish historiography), and on the documents kept in the archives of the Perloja church, the article examines the circumstances under which this wall painting was created. It discusses also the iconographic program of the decor, which consistently expresses the idea of the grace of God in the artistic compositions of the church porch, arches of the nave and transept, and chancel. The main theme is combined with patriotic motifs, which were of obvious relevance in the wartime. [From the publication]