LTStraipsnis parengtas pagal 1999 m. rudenį LR VRSVM užsakymu vykusio tyrimo "Piliečių ir viešosios valdžios sąveika: socialinių idėjų plėtra informacijos vadybos pamatu" [tyrimą atliko VU Komunikacijos fakulteto grupė: dr. Arūnas Augustinaitis (vadovas), Laima Nevinskaitė, Sandra Ukrinaitė ir Vygantas Žylė] medžiagą. Pagrindinis tyrimo tikslas - nustatyti bendrąsias informacijos visuomenės savivaldos modelio prielaidas Lietuvoje. Siekiama atsakyti į klausimus, kokios pagrindinės šiuolaikinės savivaldos ir bendruomenės klostymosi sąlygos ir tendencijos, ar įmanomas kompleksinis viešojo administravimo problemų sprendimas, atsižvelgiant į ES plėtros orientacijas, taip pat į nuomonę, kaip šalies visuomenė priimtų šias permainas bei informacijos visuomenės technologijų įsigalėjimą. Tyrimo pagrindas - koreliuota gyventojų ir savivaldybių vadovaujančių darbuotojų apklausa. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Informacijos visuomenė; Savivalda; Technologijos; Socialinės idėjos; Informacijos vadyba; Piliečiai; Klausimynai; Information society; Self-government; Technologies; Social ideas; Information management; Citizens; questionnaires; European Union; Europos Sąjunga (European Union).
ENThe article presents the results of a research "Interaction of Citizens and Public Administration: Development of Social Ideas Based on the Information Management". Scope and methods of investigation: representative opinion survey and leading local government officer's survey. The research was intended to explore:(a) the general characteristics of the self-government in Lithuania; (b) the possibilities for the development of modern self-government and community building along the lines of the EU integration processes; (c) the public opinion concerning ongoing social change incited by the spreading of the information society technologies. The information society self-government was taken as such an interaction of citizens and local-government bodies where the principle role is played by the information technologies and relevant social ideas interrelating communities and their activities. The main conclusions of investigation: the citizens approve the European model of administration and further implementation of democratic processes. The citizens also are in principle ready to appropriate cooperation and partnership with local government. The potential for public activities is huge although almost unused. The majority of population has critical and in some cases even hostile views to the style of work of the public administration institutions. However citizens are ready to use or at least ready to learn how to use the new technologies in practice. At the same time the attitudes of professional workers are disparate. The local government officers are also sceptical and show distrust for the effective cooperation with citizens. They demonstrate the "old-fashioned" style of management. [From the publication]