LTTyrimo tikslas – nustatyti ir palyginti 7–8 klasių mokinių suvokiamą fizinį raštingumą lyties, kūno masės indekso ir gyvenamosios vietos aspektu bei įvertinti šių rodiklių sąsajas. Medžiaga ir metodai. Vienmomentis patogiosios atrankos būdu organizuotas tyrimas, kurio metu vykdyta anoniminė anketinė apklausa. Ją atliekant naudotas paaugliams skirtas fizinio raštingumo (FR) įsivertinimo klausimynas (25 teiginiai) ir pateikti bendrieji klausimai apie tyrimo dalyvius, susiję su jų lytimi, ūgiu, svoriu, gyvenamąja vieta (miestas ar kaimas), gyvenamojo būsto tipu (daugiabutis ar šeimos individualus namas). Mokinių suvokiamas fizinis raštingumas įvertintas lygiais (nuo nepakankamo iki labai pakankamo) trijose srityse: 1) psichologinės ir elgesio, 2) žinių ir supratimo, 3) fizinės kompetencijos ir fizinio aktyvumo. Tyrime dalyvavo 103 pasirinktos gimnazijos 7–8 klasių mokiniai, iš jų 50,5 proc. – berniukai. Rezultatai. Gauti rezultatai parodė, kad tyrimo dalyvių bendras suvokiamo fizinio raštingumo balas vidutiniškai siekė 88,8 ± 17,6 iš galimų 125 balų. Analizuojant balų pasiskirstymą lyties aspektu, daugiausia mergaičių (18,4 proc.) savo fizinį raštingumą įsivertino ties žemiausia riba (nepakankamo lygio), daugelio berniukų (17,5 proc.) nuomone, jų fizinis raštingumas yra ties aukščiausia riba (labai pakankamo lygio). Nustatyta, jog berniukų suvokiamo fizinio raštingumo (tiek bendro, tiek atskirų sričių) balų vidurkiai yra aukštesni nei mergaičių (p <0,05). Lyginant kūno masės indekso ir gyvenamojo būsto (daugiaaukštis ar individualus namas) aspektu, statistiškai reikšmingų skirtumų tarp paauglių suvokiamo fizinio raštingumo nenustatyta. Mieste gyvenantys mokiniai savo fizinį raštingumą aukštesniu balu įsivertino tik vienoje iš trijų sričių – psichologinėje ir elgesio (p <0,05).Tarp suvokiamo fizinio raštingumo ir kūno masės indekso nustatyti neigiami tarpusavio priklausomybės ryšiai (r = –0,2; p <0,05), kurie statistiškai reikšmingi išlieka tik vienoje (t. y. psichologinėje ir elgesio) iš trijų fizinio raštingumo sričių. Išvados. Paauglių suvokiamo fizinio raštingumo vertinimas atskleidė, kad labai pakankamą lygį daugiausia pasiekia berniukai, deja, mergaičių grupėje situacija priešinga – jų daugiausia yra nepakankamo fizinio raštingumo lygio. Kuo didesnis mokinių kūno masės indeksas, tuo jų suvokiamas fizinis raštingumas (bendrai bei psichologinėje ir elgesio srityje) yra žemesnio lygio. Reikšminiai žodžiai: fizinis raštingumas, fizinis aktyvumas, fizinė kompetencija, žinios ir supratimas, motyvacija, paauglystė. [Iš leidinio]
ENThe aim – to investigate the self-perceived physica literacy of 7-8th grade schoolchildren, to compare it by gender, body mass index (BMI), place of residence and type of housing, and evaluate the associations between these variables. Materials and methods. The convenient type of study was performed using anonymous survey, comprised by the Physical Literacy Questionnaire for adolescents (APLQ) with 25 items, including sociodemographic questions such as participant’s gender, body height and mass, place of residence (city or village), type of housing (apartment building or private family house). The self perceived physical literacy of schoolchildren was determined by level (from insufficient to very sufficient) in three domains: 1) psychobehavioral, 2) knowledge & understanding, 3) physical competence & physical activity. In total, 103 adolescents (of whom 50.5 % were boys) of 7-8th grade of a chosen highschool in Lithuania took part in this cross-sectional study. Results. The total score of self-perceived physical literacy on average was 88.8 ± 17.6 of possible 125 points. The analysis of diferences by gender revealed, that majority of girls (18.4 %) evaluate their physical literacy (PL) level as insufficient, while most of boys (17.5 %) indicate their PL level as very sufficient. The self-perceived PL of boys (in total as well as in separate domains) was higher than that of girls (p <0.05). Comparing PL by BMI and type of housing no statistically signifficant diferences were found among adolescents. With respect to place of residence, those who are living in the city evaluate their PL higher, but only in one of the three domains – i.e. psycho behavioral (p <0.05). After examining the link between the perceived physical literacy and BMI of students of 7-8th grades, negative weak associations were found (r = –0.2; p <0.05), which remain statistically signifficant only in one of the three domains (psycho/behavioral).Conclusions. The evaluation of self-perceived physical literacy of adolescents revealed, that very sufficien level is attained mainly by boys, in contrary with girls the situation is sad enough – the majority indicates their PL as of insufficient level. It is rather expected to see gender related differences in total PL and all three domains which complies with the global tendencies of physical activity – the constituent part of physical literacy. It was found that adolescents, living in the city express higher scores in PL but only in psychobehavioral domain compared to their counterparts from rural living settings. Weak, negative dependence relationships were identified between PL and BMI, i.e. the higher body mass index, the lower the overall perceived physical literacy of the subjects, as well as the psycho/behavioral domain of PL. It should be noted that this is the first pilot study in Lithuania using a novel and facile tool (APLQ) to assess adolescents’ self-perceived physical literacy. Keywords: physical literacy, physical activity, physical competence, knowledge and understanding, motivation, adolescence. [From the publication]