LTLietuvių christianizacijos metu Viduramžiais vyko esminiai pokyčiai, atnešę naujų, krikščioniškų anapusinio pasaulio ir patekimo į jį vaizdinių. Vienas tokių, atsiradusių pasikeitus laidojimo papročiams, yra į dangų angelų keliamų sielų vaizdinys. Šis christianizacijos metu baltų ir finougrų žemėse atsiradęs į dangų kylančio angelo vaizdinys straipsnyje nagrinėjamas remiantis Viduramžių istoriniais šaltiniais. Aiškinamasi, kaip jis siejasi su krikščioniškuoju anapusinio pasaulio vaizdiniu ir kaip jis keitė ligtolinį ikikrikščioniškąjį baltų ir finougrų mitinį anapusinio pasaulio suvokimą. Taip pat keliamas klausimas, ar baltų ir finougrų mitinėje pasaulėžiūroje galėjo egzistuoti sielų palydovai į anapusinį pasaulį (psichopompai), kurie krikščionybėje laikomi angelais. Tyrimas rodo, kad ankstyviausi rašytiniai šaltiniai, aprašę senovės baltų ir finougrų laidotuves, nemini nei dvasių ar dievybių, atliekančių psichopompo funkcijas, nei dievybių, atsakingų už mirusiuosius. Straipsnyje teigiama, kad apie angelus, keliančius sielas į dangų, konvertitai galėjo sužinoti vykstant christianizacijai Livonijoje ir Prūsijoje, besikeičiant laidotuvių papročiams ir sampratai apie anapusinį pasaulį. Pagrindiniai žodžiai: sielų kėlimas į dangų, christianizacija, psichopompas, gyvenimo po mirties samprata, Livonija, Prūsija, Viduramžiai. [Iš leidinio]
ENWith the Christianisation of the Lithuanians in the Middle Ages, fundamental changes brought new Christian images of the Otherworld and entry to it. The image of souls being raised to heaven by angels is one of the images that emerged in the wake of changes in burial rituals. Based on Medieval historical sources, the article examines the image of the angel ascending to heaven that emerged in Balt and Finno-Ugric countries during their Christianisation. It explains how it is related to the Christian image of the Otherworld, and how it changed the pre-Christian Balt and Finno-Ugric mythical perception of the world beyond. It also explores the question of whether, in the Balt and Finno-Ugric mythical world-view, there may have been companions that conducted the soul in the Otherworld (psychopomps), which are seen as angels in Christianity. The research shows that in the earliest written sources describing ancient Balt and Finno-Ugric burials, there is no mention of spirits or deities acting as psychopomps, or of deities in charge of the deceased. The article argues that converts may have learned about angels raising souls to heaven because burial rituals and the concept of life after death changed in the course of Christianisation in Livonia and Prussia. Keywords: souls ascending to heaven, Christianisation, psychopomp, concepts of life after death, Livonia, Prussia, Middle Ages. [From the publication]