Darbuotojų adaptacijos ypatumai turizmo organizacijoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Darbuotojų adaptacijos ypatumai turizmo organizacijoje
In the Journal:
Mokslas ir praktika: aktualijos ir perspektyvos [Theory and practice: problems and prospects]. 2013, p. 94-106
Summary / Abstract:

LTAdaptacijos procesas atsispindi įvairiuose gyvenimo tarpsniuose. Jis yra neatsiejamas nuo žmogaus būties. Vis dažniau yra ieškoma atsakymų į klausimus: kam svarbi adaptacija organizacijoje ir kaip tinkamai paruošti žmogų naujoje aplinkoje? Norint sėkmingai adaptuoti naują darbuotoją, svarbu tinkamai panaudoti jo turimas žinias bei įgūdžius, sukuriant patrauklią darbo aplinką, kuri neprasilenkia su jo poreikiais bei vertybėmis, tuo pačiu supažindinti jį su nauja organizacija bei jos veikla. Taip darbuotojas įgavęs naujos patirties jam priimtinomis sąlygomis, gali lavinti savo gebėjimus ir teikti įmonei naudą. Galima teigti, kad procesai vykstantys vaikystėje ir paauglystėje, suformuoja žmogaus pirminę reakciją į adaptacijos procesą naujoje organizacijoje. Žmogaus prisitaikymas prie jį supančios naujos aplinkos yra neatsiejamas nuo santykių, supančių jį artimoje aplinkoje. Patirtis įgyta praeityje, leidžia naujam darbuotojui, lengvai (sunkiai) prisitaikyti arba atmesti naują aplinką. Neatsiejamas adaptacijos veiksnys yra individualizacija. Kiekvienas organizmas yra tam tikra individualybė, kuri išugdyta ir produktyviai pasireiškianti tiek pačiam sau tiek ir visuomenei naudingoje veikloje, tampanti aukščiausia asmenybės vystymosi pakopa. Žmogaus individualumas parodo jo pranašumą naujoje aplinkoje, tol kol neperžengia visuomenės nustatytų normų. Organizacijose ypač vertinamas darbuotojo unikalumas, inovatyvumas, idėjos. Darbuotojas išsiskiria iš savo aplinkos ir kartu tampa neatsiejama organizacijos dalis. Tačiau ne visada asmenybės individualumas yra teigiamas. Kartais naujas darbuotojas sąmoningai nesistengia pritapti prie organizacijos nustatytų vertybių bei elgesio normų, o bando parodyti savo pranašumą.Turizmo organizacijoje darbuotojo adaptacija priklauso nuo gebėjimo socializuotis, kokia tai individuali asmenybė, suformuota per tam tikrą laiką. Kad adaptacijos procesas vyktų sklandžiai, kiekviena organizacija pasirenka jai tinkantį adaptacijos metodą, kurį taiko naujo darbuotojo adaptacijai darbo vietoje. Esant tokiai situacijai, organizacija neišvengiamai susiduria su žmogiškųjų poreikių piramide. Tai patys svarbiausi adaptacinio proceso ypatumai, kuriuos patenkinus įmonė sukurią sau lojalų ir ištikimą darbuotoją. Straipsnio aktualumas ir naujumas. Vienas iš labiausiai diskutuojamų ir analizuojamų objektų organizacijose yra darbuotojas, bei jo adaptacinis periodas organizacijos viduje. Nuo 1990 metų tarptautinėse darbo rinkose pastebimi ryškūs pokyčiai darbuotojo ir organizacijos santykiuose. Kaip teigia McWilliams, Siegel, et al., (2006) pradedama daugiau dėmesio skirti darbuotojo gerovei. Apie socialinę atsakomybę organizacijoje buvo prabilta dar XVII a. ir buvo kalbėta, diskutuota ir svarstyta jos svarba. Tai buvo sunkiai suprantama tuometinėms organizacijoms, tačiau nenuginčijamai pritarta, kad tik socialiai ir materialiai aprūpintas darbuotojas organizacijai galės duoti daugiau ir sėkmingai joje galės augti (Cowper-Smith and de Grosbois, 2010). Pastebėta, kad organizacijos, didindamos socialines atsakomybes darbuotojo atžvilgiu, sugeba į įmones pritraukti gabius, gerus darbuotojus ir taip sukurti tinkamą socialinę aplinką (Albinger and Freeman et al., 2000). Šiuolaikinėje organizacijoje darbuotojo adaptacija tapo vienas iš svarbiausių analizės objektų. Ypatingas dėmesys adaptacijos procesui skiriamas turizmo organizacijose, kuris yra neatsiejamas nuo pačio verslo kaitos. Turizmo verslas reikalauja daug ištvermės, fizinio bei emocinio pasiruošimo, todėl jei darbuotojas nėra tinkamai paruošiamas šiam darbui, neišvengiamas kaitos dėsnis.

ENĮmonėse pradėtos taikyti programos, kurių pagalba organizacijos stengiasi suteikti kokybiškas bei palankias darbo sąlygas. Pastebėta, kad taip siekiama išvengti darbuotojų kaitos, bei motyvuoti ir ugdyti jo paties asmenines savybes. Lee and Park, (2009) ir Inoue and Lee (2010) teigimu, būdama socialiai atsakinga už darbuotoją, organizacija sukuria stiprius tarpusavio santykius, darbuotojas tampa lojalus organizacijai, ugdo kompetencijas bei abipusę atsakomybę. Analizuojant šią aktualią ir naują temą formuojamas probleminis klausimas: Kokie yra darbuotojų adaptacijos ypatumai turizmo organizacijoje? Objektas: darbuotojų adaptacija. Straipsnio tikslas: Atskleisti darbuotojų adaptacijos situaciją ir pristatyti ypatumus turizmo organizacijoje. Uždaviniai: 1. Atskleisti adaptacijos sampratą teoriniu aspektu 2. Pristatyti adaptacijos elementus ir ypatumus 3. Išryškinti naujo darbuotojo adaptacijos procesą turizmo organizacijoje. [From the publication]

ISSN:
2345-007X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/112097
Updated:
2024-12-09 14:35:19
Metrics:
Views: 7
Export: