LTStraipsnyje analizuojama Kauno ir Alytaus miestų 15–19 metų sportuojančių mokinių vertybės. Tyrime apklausta 201 sportuojančių mokinių, kurie lanko krepšinio, futbolo, rankinio, ledo ritulio bei regbio užsiėmimus. Apklausa buvo vykdoma Kauno ir Alytaus miestų sporto mokyklose 2012 m. vasario, kovo, balandžio mėnesiais. Sportuojančių mokinių vertybinėms orientacijoms tirti buvo naudojamas Jaunimo vertybių sportinėje veikloje klausimynas (Youth Sport Values Questionnaire, Lee et al., 2008), kuris skirtas nustatyti kokios vertybės sportininkams yra svarbios sportinėje veikloje. Jame išskiriamos moralinių, gebėjimų ugdymo ir statuso vertybių grupės. Tiriamiesiems pateikta trylika teiginių, kuriuos respondentai turėjo įvertinti pasirinkdami vieną iš septynių atsakymo variantų: nuo labai svarbu man (5) iki tai prieštarauja tam, kuo aš tikiu (1). Nustatyta, kad respondentams labiausiai svarbios yra gebėjimų ugdymo grupės vertybės, mažiau svarbios statuso ir moralinės vertybės. Raktiniai žodžiai: vertybinės orientacijos, paaugliai, jaunuoliai, sportinė veikla. [Iš leidinio]
ENIn this study we examined 15–19 year sportsmen adolescent’s values. Participants from Kaunas and Alytus cities. The sample included 201 youth sportsmen’s who played Basketball, Soccer, Handball, Ice hockey and Rugby. Research was conducted in Kaunas and Alytus cities during February, March and April of 2012 year. The survey method assessment questionnaire was used in this study and it contained two sections. The first requested the participants’ gender, most recent sport, and years of involvement in that sport. The other section assessed athletes’ values by using The Youth Sport Values Questionnaire-2 (YSVQ- 2; Lee et al., 2008). The 13-item questionnaire was headed What is important to me in sport and respondents were asked to “Please circle one of the numbers beside each item to show how important it is to you in your main sport.” Responses were on a 7-point scale with the following response labels, each starting with the phrase “This idea is extremely important to me (5), very important to me (4), important to me (3), quite important to me (2), slightly important to me (1), not important to me (0), and the opposite of what I believe (−1). The YSVQ-2 included three-factors (moral, competence, and status values). Alpha coefficients showed good levels of internal consistency and had ranged of 0.78. It was found that for youth athletes competence values were most important, moral values were quit important and status values had weakest assessments. Keywords: values orientation, sport activities, youth, adolescent. [From the publication]