LTStraipsnyje aprašomas tyrimas, kurio tikslas – išanalizuoti nuolatinio mokymosi sąvoką, ištirti mokymosi dalyvių būklę švietimo sistemoje, jų mokymosi motyvaciją. Siekiama palyginti dirbančiųjų ir bedarbių suaugusiųjų švietimo dalyvių mokymosi motyvacijąs, nustatyti šių respondentų mokymosi motyvacijos tarpusavio ryšius, nustatyti ryšį tarp dirbančių ir bedarbių suaugusiųjų švietimo dalyvių savivertės ir mokymosi motyvų, palyginti aukštesnio ir žemesnio išsilavinimo suaugusiųjų švietimo dalyvių nuolatinio mokymosi motyvaciją.Reikšminiai žodžiai: Motyvai; Motyvacija; Suaugusiųjų švietimas; Bedarbystė.
ENAdult education includes all adult people’s improvement possibilities in personal life. They are learning at school, at home, at leisure. Motives of people partaking in continuous learning are one of psychological constant learning models formation. A motive is an inside effect cause. Succession of motives that regulate the activity of a person and correlate with the environment is called motivation. Motivation is the totality of factors, instruments, and processes, which guarantee a purposeful necessity. The development of leaning motives is perspective. Affirmative evaluation, successful learning show competence and develops self-respect. A desire to learn increases when the need for knowledge is understood. The research revealed that difference of learning motives in adult education among working participants and unemployed participants exists. The data revealed a statistically significant correlation between the self-esteem and learning motives of employed and unemployed participants of adult education.