LTĮvadas. Mokytojo profesija susijusi su ypač dideliu emociniu, psichiniu krūviu, o tai gali sukelti ir psichinį nuovargį (Steffgen, Ewen, 2007). Kuo mokytojas daugiau kontroliuoja pyktį, tuo daugiau emocinių resursų jam reikia ir tuo labiau jis yra linkęs pervargti, jausti nepasitenkinimą (Demirel ir kt., 2005). Todėl šio darbo tikslas – išsiaiškinti, ar mokytojų fizinis aktyvumas yra susijęs su jų pykčiu kontrole. Tyrimo metodai. Tyrime dalyvavo 178 keturių skirtingo tipo (dviejų gimnazijų ir dviejų vidurinių mokyklų) bendrojo lavinimo Kauno miesto mokyklų mokytojai, iš kurių 142 moteris ir 36 vyrų. Mokytojų pykčiui bei jo raiškai ir kontrolei nustatyti buvo naudotasi STAXI-2 (State-Trait Anger Expression Inventory) klausimynu (Spielberger ir kt., 1999). Fiziniam aktyvumui vertinti buvo naudojamas Trumpasis tarptautinio fizinio aktyvumo klausimynas (angl. International Physical Activity Questionnaire Short Form – IPAQ). Rezultatai. Daugelio mokytojų (n=113, 63,48 proc.) fizinis aktyvumas yra per mažas ir neatitinka PSO rekomendacijų. 41 mokytojas (23,03 proc.) nurodė, kad jų fizinis aktyvumas yra vidutinis, t.y. atitinkantis PSO rekomendacijas ir 24 mokytojų (13,48 proc.) fizinis aktyvumas – didelis. Išvados. Mažai fiziškai aktyvūs mokytojai jaučia daugiau pykčio ir sunkiau jį kontroliuoja nei vidutinio ir didelio fizinio aktyvumo mokytojai. Raktažodžiai: mokytojai, fizinis aktyvumas, pyktis. [Iš leidinio]
ENBackground. The job of the teacher is related to excessive emotional and psychical workload which may potentially result in psychical strain (Steffgen, Ewen, 2007). The more a teacher has to control his/her anger, the more emotional resources they require and the more they are inclined to exert themselves and experience dissatisfaction (Demirel et al., 2005). Thus the aim of the present paper is to establish the relationship between the teacher’s physical activity and his/her anger control. Methods. 178 teachers of four Kaunas City schools of general education of two different types (two gymnasiums and two secondary schools) among whom there were 36 males and 142 females took part in the research. STAXI-2 (State-Trait Anger Expression Inventory) Questionnaire as developed in Spielberger et al., 1999 was employed to measure teachers’ anger, its manifestation and control. Physical activity was quantified by using International Physical Activity Questionnaire Short Form – IPAQ. Results. The physical activity of the majority of teachers (n=113; 63.48%) is insufficient and does not comply with WHO recommendations. 41 teachers (23.03%) claimed that their physical activity was moderate, i.e. it conformed with WHO recommendations. 24 teachers (13.48%) indicated that their physical activity was high. Conclusions. Teachers manifesting low physical activity experience more anger and find it harder to control than the teachers exhibiting moderate or high physical activity. Keywords: teachers, physical activity, anger control. [From the publication]