LTTyrimo tikslas – nustatyti I kurso studentų fizinio aktyvumo motyvaciją kūno kultūros pratybose ypatumus lyties ir sveikatos svarbos aspektu. Metodai. Pirmasis tyrimas atliktas 2009 metais pavasario semestro metu esant privalomoms kūno kultūros pratyboms aukštosiose mokyklose, taikant apklausos raštu metodą. Antrasis tyrimas vykdytas 2013 metais taip pat pavasario semestro metu, jau esant neprivalomoms kūno kultūros pratyboms (laisvai pasirenkamas studijų dalykas). Imties tūrį sudarė reprezentatyvi studentų grupė, parinkta patogiosios atrankos būdu iš penkių Vilniaus ir Kauno aukštųjų universitetinių mokyklų. Pirmam tyrimui naudota 491, antram - 512 studentų anketavimo duomenys. Išvados. Esant privalomoms kūno kultūros pratyboms, studentams svarbiausia yra individualumo, orientacijos į save, bendradarbiavimo ir varžymosi/rungtyniavimo motyvacija. Kai kūno kultūros pratybos universitete yra neprivalomos (laisvai pasirenkamas dalykas), studentų motyvacija dalyvauti kūno kultūros pratybose yra ženkliai aukštesnė (p<0,05), svarbiausia yra varžymosi/rungtyniavimo, orientacijos į meistriškumą ir vidinė motyvacija. Merginų grupėje, kurios subjektyviai savo sveikatą vertino kaip gerą ir pakankamai gerą, motyvacija dalyvauti kūno kultūros pratybose atsispindėjo visose motyvacijos skalėse (išimtis – individualumo skalėje neaptikta statistiškai reikšmingų skirtumų). Merginų, kurios savo sveikatą subjektyviai vertino kaip vidutinišką/pakankamai blogą, dalyvavimą kūno kultūros pratybose lėmė vidinė motyvacija, orientacija į save, varžymosi/rungtyniavimo ir sėkmės motyvacija. Vaikinų grupėje neaptikta sąsajų lyginant motyvacijos dalyvauti kūno kultūros pratybose ir subjektyvaus savo sveikatos vertinimo. Raktažodžiai: motyvacija, kūno kultūros pratybos, studentai, sveikata, universitetas. [Iš leidinio]
ENThe aim of the research is to identify the peculiarities of the first year students’ motivation to take physical education courses in the aspect of gender and health. Methodology. The first research was conducted in 2009 spring semester. At that time physical education was obligatory discipline at higher education institutions. The results of the research were obtained through the written questionnaire. The second research was conducted in 2013 spring semester, although physical education as a discipline was not obligatory at higher education institutions (physical education was presented on the list of selective courses). The scope of the research included a representative students’ group. The students were selected according to the convenient selection way. The students were representatives of five higher education institutions from Vilnius and Kaunas. The first research relied on the data obtained from 491 written questionnaires, whereas the second obtained the data from 512 questionnaires. Results. An obligatory course of physical education gave a call for the students’ motivation to be individualistic, self-oriented, cooperative and competitive. However, when physical education is presented as a selective course students’ motivation to participate is considerably higher (p<0,05), the most important is to be competitive, mastery-oriented and inner-motivated.The female group, who subjectively evaluated their health condition as good, relatively good, were motivated to take physical education course and the motivation is reflected in all the scales (except for the individuality scale where no statistical significance was found). Females, who subjectively evaluated their health condition as average/relatively bad, took physical education as were motivated by inner factors, were self-orientated, competitive or seek for the motivation of success. In the male group no relationship between motivation to take physical education course and subjective health condition evaluation. Keywords: motivation, physical education, students, health, university. [From the publication]