LTTyrimo tikslas. Nustatyti sportinių šokių poveikį paauglių komunikacinių ir organizacinių gebėjimų raiškai. Metodai. Mokslinės literatūros apžvalga, anketinė apklausa (remiantis Fedorišinu, Sinyavskiu ir Riachovskiu), kiekybinis tyrimas ir šešių mėnesių trukmės eksperimentas. Tyrimas buvo atliktas per 2022 m. sausį–birželį. Anketinė apklausa pateikta mišriu formatu (spausdintu ir elektroniniu). Siekta nustatyti tiriamųjų komunikacinių ir organizacinių gebėjimų lygį prieš tyrimą ir po jo. Apklausoje ir tyrime dalyvavo Kėdainių šokių studijos „Izzadora“ sportinių šokių poros (12–14 metų amžiaus, 20 mergaičių ir 20 berniukų, n = 40). Tyrimo metu 10 porų (eksperimentinė grupė) treniravosi neįprastomis sąlygomis. Šokių treniruotės buvo vykdomos tris kartus per savaitę (treniruotės trukmė – 2 val.). Kiekvienoje iš šių treniruočių 45 min. buvo skirtos kitokiai nei įprasta sportinei ir edukacinei veiklai. Kitos 10 porų treniravosi įprastomis sąlygomis: tris kartus per savaitę, po 1 val., pagal sportinių šokių trenerio sudarytą programą.Rezultatai. Palyginus eksperimentinės ir kontrolinės grupės rezultatus nustatyta, kad paauglių komunikaciniai ir organizaciniai gebėjimai skiriasi. Be to, eksperimentinės grupės tyrimo rezultatai buvo šiek tiek geresni nei kontrolinės grupės. Išanalizavus apklausos rezultatus paaiškėjo, kad eksperimentinės grupės šokėjų komunikaciniai ir organizaciniai gebėjimai tyrimo metu buvo geresni nei kontrolinės grupės paauglių. Taip pat pastebėtas reikšmingas (p <0,05) kontrolinės grupės paauglių komunikacinių gebėjimų pablogėjimas. Nustatyta, kad tyrimas turėjo didesnę įtaką kontrolinės grupės paaugliams. Tačiau daugiausia abiejų grupių tiriamieji pajautė neigiamą poveikį komunikacinams ir organizaciniams gebėjimams. Išvados. 1. Nustatyta, kad daugumos šokėjų bendravimo ir organizacinių įgūdžių lygis yra labai žemas arba vidutinis. Išsiaiškinta, kad abiejų testų metu abiejose grupėse daugiausia buvo „bendraujančių“ ir „šnekių“ žmonių. Be to, eksperimentinė grupė pasirodė šiek tiek geriau nei kontrolinė grupė. 2. Lyginant šokėjų komunikacinius ir organizacinius gebėjimus prieš ir po tyrimo pastebėta, kad poveikis buvo nepakankamas. Per šešių mėnesių tyrimo laikotarpį šokėjų komunikaciniai ir organizaciniai gebėjimai nepagerėjo. Tyrimo metu kontrolinės grupės komunikaciniai gebėjimai statistiškai reikšmingai pablogėjo (p <0,05). Taigi, vien šokio treniruotės gali pabloginti socialinius įgūdžius. Edukacinės veiklos įtraukimas į šokio mokymą skatina šokėjų komunikacinių ir organizacinių įgūdžių ugdymą. Reikšminiai žodžiai: šokių sportas, komunikaciniai gebėjimai, organizaciniai gebėjimai. [Iš leidinio]
ENThe aim. To determine the effects of sports dances, expressions of teenagers’ communicative and organizational abilities. Methods. A review of scientific literature, a questionnaire survey (based on Fedorishin, Sinyavsky and Ryakhovsky), a quantitative study and a 6-month experiment. The study was conducted in January–June 2022. The questionnaire was submitted in a mixed format (printed and electronic). The aim was to determine the levels of the subjects’ communicative and organizational abilities before and after the experiment. Sports dance couples of Kėdainiai dance studio “Izzadora” (12–14 years old, 20 girls and 20 boys, n = 40) participated in the survey and research. During the study, 10 couples (experimental group) trained under unusual conditions. Dance training was conducted three times a week (training duration – 2 hours). In each of these training sessions, 45 minutes were devoted to different sports and educational activities. The other 10 couples trained under normal conditions: three times a week, for 1 hour, according to the program drawn up by the sports dance coach. Results. Comparing the results of experimental and control groups, it was found that the communicative and organizational abilities of teenagers differ. Also, the experimental group performed slightly better than the control group. After analyzing the results of the survey, it became clear that the communicative and organizational abilities of the dancers of the experimental group were better than those of the teenagers of the control group. A significant (p <0.05) deterioration in the communicative abilities of teenagers in the control group was observed.The study was found to have a greater effect on the control group. However, it is also worth mentioning that mainly negative effects of communicative and organizational abilities of both groups (experimental and control) were found. Conclusions. 1. Most of the dancers were found to have very low or average communication and organizational skills. It was found that during both tests, both groups were predominantly “communicative” and “talkative”. Also, the experimental group performed slightly better than the control group. 2. When comparing the communicative and organizational abilities of the dancers before and after the study, it was observed that the effect was insufficient. During the 6 months of the study, the dancers’ communication and organizational skills did not improve. During the study, the communicative abilities of the control group deteriorated statistically significantly (p <0.05). Thus, dance training alone can impair social skills. The inclusion of educational activities in dance training promotes the development of communicative and organizational skills in dancers. Keywords: dance sport, communication skills, organizational skills. [From the publication]