Žodžio aiškinimas pirmajame logikos Lietuvoje amžiuje: žymėjimo funkcija, statusas ir vaidmenys teiginyje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žodžio aiškinimas pirmajame logikos Lietuvoje amžiuje: žymėjimo funkcija, statusas ir vaidmenys teiginyje
Alternative Title:
Interpretation of Vox in the first age of logic in Lithuania: signification, status and the roles it plays in the proposition
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2024, 120, p. 17-26
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje analizuojama, kaip XVI amžiuje, kuris laikytinas pirmuoju logikos Lietuvoje amžiumi, buvo aiškinamas žmogiškojo intelekto antrasis veiksmas – teiginys – scholastinėje logikoje Lietuvoje. Straipsnio autorius susitelkia į žodžio (lot. vox), kaip bendrosios teiginio elementų giminės, analizę ir pačių minėtųjų elementų interpretaciją. Tekste prieinama prie išvados, kad scholastinės logikos Lietuvoje XVI a. atstovai esminiais teiginio elementais tradiciškai laikė daiktavardį (lot. nomen) ir veiksmažodį (lot. verbum). Analizuodami žodį kaip bendrąją daiktavardžio ir veiksmažodžio giminę, šie autoriai įsitraukė į reikšmingą scholastinį ginčą tarp tomizmo ir škotizmo, kuriame buvo nagrinėjamas santykis tarp žodžio ir daikto. O aptardami žodžio statusą, minėti scholastai vieningai sekė scholastine tradicija, kurioje žodžiai laikyti sutartiniais ženklais, priskiriamais daiktams, remiantis tam tikru tarpusavio panašumu. Raktažodžiai: scholastinė logika Lietuvoje, teiginys, Smigleckis, Ortizas, žodis, daiktavardis, veiksmažodis. [Iš leidinio]

ENThe article analyses the interpretation of a proposition as the second operation of the human intellect included in scholastic logic in Lithuania in the 16th century, which should be considered the first age of logic in Lithuania. The author of the article focuses on the explanation of the word (vox) as the common genus of the elements of the proposition, as well as on the interpretation of the elements themselves. The article concludes that the authors of scholastic logic in Lithuania in the 16th century traditionally considered a noun (nomen) and a verb (verbum) as the essential elements of a proposition. As for a word as the common genus of noun and verb, the authors entered the significant scholastic controversy between Thomism and Scotism concerning the relation between a word and a thing. Meanwhile, on the question of the status of the word, they unanimously followed the scholastic tradition, which regarded words as conventional signs attributed to things based on a certain mutual similarity. Key Words: scholastic logic in Lithuania, proposition, Smiglecki, Ortiz, word, verb, noun. [From the publication]

DOI:
10.24101/logos.2024.44
ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/111551
Updated:
2024-11-06 21:08:48
Metrics:
Views: 1
Export: