LTValstybės biudžeto formavimas Lietuvoje ir kitose demokratinėse valstybėse yra įgyvendinamas laikantis tarptautinių biudžeto formavimo principų rinkinių, kurie yra įtvirtinti nacionaliniuose įstatymuose bei sklandžiai įgyvendinami praktikoje. Principų taikymas yra nesibaigiantis tobulėjimo procesas, kuris kinta modernėjant ir skaidrėjant visuomenei. Be to, naudojant informacines technologijas atsiranda įvairių realizavimo priemonių. Šiame straipsnyje aprašomas atliktas žvalgybinis tyrimas, kuriame vertinamas Lietuvos valstybės biudžeto formavimo skaidrumas ir atskaitingumas, remiantis tarptautinės biudžeto partnerystės organizacijos (International Budget Partnership) sudaryta metodika. Tyrimo tikslas yra įvertinti, kaip laikomasi skaidrumo ir atskaitingumo principų formuojant Lietuvos valstybės biudžetą. Tikslui pasiekti keliami šie uždaviniai: susisteminti tarptautinius biudžeto formavimo principus; apžvelgti šios tematikos mokslinius straipsnius; atlikti 2021–2023 metų Lietuvos Respublikos biudžeto žvalgybinį vertinimą bei pateikti siūlymų skaidrumo ir atskaitingumo principų įgyvendinimui gerinti. Tyrimo metodai: mokslinės ir teisinės literatūros analizė ir sisteminimas bei apklausos anketos pildymas. Tyrimu atskleista, kad nepaisant tvarkingai atliekamų rutininių procedūrų, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto skaidrumo procesas galėtų vykti sparčiau. Skaidrumo ir atskaitingumo principų analizė koncentravosi į du aspektus: atviro biudžeto vertinimą ir visuomenės įtraukimą. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto vertinimas išryškino daug pozityvių dalykų ir atskleidė tobulintinus aspektus, kaip antai, glaudesnio bendravimo su visuomene stiprinimą bei grįžtamojo ryšio procesų tobulinimą. Patogus informacijos viešinimas ir grįžtamojo ryšio surinkimas yra susijęs su naujais informacinių technologijų sprendimais.Tyrimo autorių nuomone, biudžeto stebėjimo procesai turi būti tobulinami įtraukiant naujus instrumentus ir atsisakant netinkamų procedūrų. Kol kas Lietuvos visuomenė per mažai įtraukta į biudžeto sudarymo, stebėjimo bei grįžtamojo ryšio vertinimo procesus, reikėtų visuomenę labiau įtraukti didinant viešų svarstymų ir dalyvių skaičių. Tai ypač pastebėta auditavimo procesų analizės metu, visuomenės dalyvavimas tuomet gali būti labai naudingas. Reikšminiai žodžiai: valstybės biudžetas, biudžeto formavimo principai, skaidrumo (angl. transparency) principas, atskaitingumo (angl. accountability) principas, lyginamoji analizė. [Iš leidinio]
ENPublic budgeting in Lithuania and other EU countries follows a set of international budgeting principles, many of which are enshrined in national laws and smoothly implemented in practice. However, the application of the principles is a never-ending process of improvement, which changes as society becomes more modern and transparent and as various means of implementation through the use of information technology emerge. This paper conducts an exploratory study to assess the transparency of the Lithuanian state budgeting based on the methodology developed by the International Budget Partnership. The study aims to assess the extent to which the principle of transparency is respected in the formulation of the Lithuanian state budget. To achieve this aim, the following objectives are set: 1) to systematise the international principles of budgeting; 2) to carry out an exploratory assessment of the budget of the Republic of Lithuania for 2021-2023; 3) to make proposals for improving the implementation of the principles of transparency and accountability. Research methods include analysis and systematisation of scientific and legal literature and completion of a questionnaire. The study showed that the process of presenting the State Budget of the Republic of Lithuania could be speeded up despite the already routine procedures. The analysis of the principle of transparency and accountability focused on two aspects: the assessment of an open budget and the involvement of public participation. The evaluation of the state budget of the Republic of Lithuania highlighted a number of positive aspects. Also, it highlighted areas for improvement, such as strengthening communication with the public and improving the feedback processes. Convenient publicity and feedback gathering are linked to new information technology solutions.In the authors’ view, budget monitoring processes need to be improved by incorporating new instruments and abandoning inappropriate procedures. So far, the Lithuanian public is not sufficiently involved in the budget setting, monitoring, and feedback processes, and it needs to be more involved by increasing the number of public hearings and participants. This has been particularly evident in the analysis of audit processes, where public participation can be very useful. Keywords: state budget, principles of budget formation, transparency, accountability, comparative analysis. [From the publication]