LTStraipsnyje tiriamas liminalus, pereinamasis, etapas etapas Jurgos Ivanauskaitės romanuose „Agnijos magija“ (1995) ir „Sapnų nublokšti“ (2000). Liminalumas, remiantis antropologais Arnoldu Van Gennepu, Victoru Turneriu ir Bjørnu Thomassenu, apibrėžiamas kaip tarpinė, slenkstinė būklė atsiskyrus nuo stabilių socialinių ar kultūrinių sąlygų, netekus ankstesnių tapatybės orientyrų. Analizuojamos liminaliame etape atsiduriančių veikėjų patirtys, joms būdinga vertybinė raiška, siekiama nustatyti, kokios jos – formuojančios ar destruktyvios, panašios abiejuose romanuose ar skiriasi. Siekiama į šiuos romanus pažvelgti autorės biografiniame ir budizmo sąvokų fone, manant, kad Ivanauskaitės patirtys Rytuose reikšmingai paveikė mums svarbias romanų idėjas ir jų kaitą. Atskleidžiama, jog liminalusis etapas turi pozityvių bruožų, įgalina tobulėti dvasiškai ir integruotis į pasaulį pasitelkiant budizmą bei asmenines pastangas („Agnijos magija“). Tačiau šiam tarpsniui būdinga įstrigtis gali būti itin destruktyvi, paralyžiuojanti, sukaustanti galimą tapsmą („Sapnų nublokšti“). Abiejuose romanuose personažų liminalumas pažymėtas kančia, iliuzijomis, fanatizmu, priešiškumu aplinkai ir neatsparumu svetimoms įtakoms. Į liminalumą žvelgiama kaip į etapą, kuris turėtų pasibaigti integracija. RAKTAŽODŽIAI: liminalumas, Victor Turner, tapatumas, Jurga Ivanauskaitė, budizmas. [Iš leidinio]
ENThe article explores the liminal, i. e. a transitional stage in the novels „Agnijos magija“ (1995) and „Sapnų nublokšti“ (2000) by Jurga Ivanauskaitė. Liminality, according to anthropologists Arnold Van Gennep, Victor Turner and Bjørn Thomassen, is defined as an in-between, threshold state of separation from stable social / cultural conditions, the loss of previous identity landmarks. The aim is to view these novels against the background of the author’s biographical and Buddhist concepts, considering that Ivanauskaitė’s experiences in the East have had a significant impact on the ideas of the novels that are important to us and how they change. The liminal phase is revealed to have positive features, enabling spiritual development and integration into the world through Buddhism and personal effort („Agnijos magija“). However, the stuckness inherent in this stage can also be highly destructive, paralysing, and shackling to potential becoming („Sapnų nublokšti“). In both novels, the liminality experienced by the characters is marked by suffering, illusions, fanaticism, hostility to the environment and susceptibility to alien influences. Liminality is seen as a phase that should end in integration. KEYWORDS: liminality, Victor Turner, identity, Jurga Ivanauskaitė, Buddhism. [From the publication]