LTStraipsnyje, pasitelkus kognityvinės poetikos specialisto Peterio Stockwello teiginius (scenarijaus ir schemos konceptus), analizuojama Holokausto situacijos refleksija Icchoko Mero romane „Lygiosios trunka akimirką“. Struktūriniu šio romano modeliu pasirenkama šachmatų partija, į teksto audinį įliejami perkuriami bibliniai siužetai (tėvo, aukojančio vaikus, motyvas; pasaulio kūrimo mitas) ir kartu įmontuojama daug kitų smulkesnių scenarijų – tam tikrų tapatybių, elgesio modelių, kuriais vadovaujasi romano personažai. Apibūdinant šachmatų partijos eigą ir paraleliai vaizduojant romano personažų likimus, elgseną ir vertybinius pasirinkimus, simboliškai kuriama aliuzija, kad gete iš esmės kiekvienas personažas yra priverstas lošti simbolinę partiją su gyvenimu ir mirtimi ir kad kiekvienas sprendimas, poelgis, ėjimas daro įtaką kitiems. Tekstas įgauna alegorinį pobūdį, o Holokausto situacijos permąstymas, paremtas racionalia daugiasluoksne konstrukcija, tampa intriguojančiu intelektiniu ir emociniu iššūkiu. RAKTAŽODŽIAI: rašymo formos, scenarijus, Holokausto refleksija, Icchokas Meras. [Iš leidinio]
ENThe article analyses the reflection of the Holocaust situation in Icchokas Meras’ novel Stalemate, using the statements of the cognitive poetics scholar Peter Stockwell (the concepts of script and schema). The structural model of this novel is a chess game, the text is supplemented with biblical plots (the motif of a father sacrificing his children; the myth of the creation of the world), and a few additional scripts are built in – certain identities and behavioral patterns assumed by the characters in the novel. By describing the course of a chess game and in parallel depicting the fates, behavior and value choices of the novel’s characters, an allusion is symbolically created that in the ghetto, in fact, each character is forced to play a symbolic game with life and death, and that each decision, action, move affects the others. The text becomes allegorical and the rethinking of the Holocaust situation, based on a rational multi-layered construction, turns into an intriguing intellectual and emotional challenge. KEYWORDS: forms of writing, script, Holocaust reflection, Icchokas Meras. [From the publication]