Konkurencijos tarybos galimybės individualizuoti baudas už Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio pažeidimą

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Konkurencijos tarybos galimybės individualizuoti baudas už Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio pažeidimą
Alternative Title:
Ability of the Competition Council to individualize the fines for infringement of article 5 of the Law on Competition
In the Journal:
Teisė. 2024, t. 131, p. 186-197
Summary / Abstract:

LT2023 metais pakeistas Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos aprašas, tačiau baudos dydžio nustatymo sistema liko iš esmės nepakitusi. Autorius siekia išsiaiškinti, remdamasis teismų praktikos analize ir grįsdamas aritmetiniais skaičiavimais, ar Konkurencijos taryba gali tinkamai diferencijuoti baudas, ar esamas baudos apskaičiavimo aritmetinis modelis pernelyg apriboja jos diferencijavimo galimybes. Nei Konkurencijos įstatyme, nei Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarkos apraše nėra pateikta aiški ir nuosekli baudų apskaičiavimo metodika. Konkurencijos tarybos nutarimuose baudų apskaičiavimas taip pat yra išdėstytas per visą nutarimų tekstą, vengiant pateikti aiškią matematinę seką, kaip baudos apskaičiuojamos. Be to, Konkurencijos taryba turi itin plačią diskreciją apskaičiuoti bazinį baudos dydį ir ne visada išvengia logikos klaidų, būna prieštaringa. Pavyzdžiui, „praėję ūkiniai metai“ dažnai būna nutolę nuo neva neteisėtų veiksmų ne vienerius metus, o kartais ir dešimtmetį. Galutinis baudos dydis, netgi žinant įmonės bendrąsias pajamas pažeidimo padarymo metu, negarantuoja, kad bus žinomas konkretus maksimalus ar juo labiau tikslus baudos už galimą pažeidimą dydis. Teismų praktikos analizė ir aritmetinių skaičiavimų pavyzdžiai atskleidžia, kad Konkurencijos tarybai apskaičiuojant bazinį baudos dydį ir vėliau taikant baudai apskaičiuoti privalomus koeficientus, išskyrus tam tikras itin retas situacijas, kurios susijusios ne su pažeidimu, o ūkio subjekto pasirinkimu dėl verslo portfelio diferencijavimo, pagal Aprašą apskaičiuojama bauda bus lygi maksimaliai įstatyme numatytajai.Atsižvelgiant į dabartinius Aprašo koeficientus ir aritmetinių veiksmų atlikimo seką, matyti, kad konkurentų draudžiamų susitarimų atveju bauda dažniausiai sieks maksimalią baudos sumą – t. y. viršys 10 proc. bendrųjų pajamų. Atitinkamai Aprašas turėtų būti laikomas prieštaraujančiu aukštesnės galios aktui – Konkurencijos įstatymo 36 straipsniui, įtvirtinančiam baudos diferencijavimą. Pagrindiniai žodžiai: konkurencijos teisė, kartelis, bauda, baudos apskaičiavimas, baudos diferencijavimas. [Iš leidinio]

ENIn 2023, the Description of the Procedure for Setting the Amount of Fines for Infringements of the Law on Competition of the Republic of Lithuania was amended, but the system for setting the amount of the fine remained substantially unchanged. The author seeks to clarify, on the basis of an analysis of case law and arithmetic calculations, whether the Competition Council is able to properly differentiate fines, or whether the existing arithmetic model for calculating the fine excessively restricts the possibilities of differentiation. Neither the Law on Competition nor the Description of the procedure for determining the amount of fines imposed for infringements of the Law on Competition of the Republic of Lithuania contains a clear and consistent methodology for the calculation of fines. The Competition Council‘s resolutions outline the calculation of fines throughout their texts but do not clearly specify the exact mathematical sequence used for determining these fines. Moreover, the Competition Council has a very wide discretion in calculating the basic amount of the fine and does not always avoid logical errors and contradictions. For example, the ‚previous business year‘ often refers to years or even decades prior to the allegedly illegal conduct. The final amount of the fine, even if the gross revenue of the company at the time of the infringement is known, does not guarantee that one could be sure of the maximum amount of the fine, let alone the exact fine for a possible infringement.The analysis of the case law and examples of arithmetic calculations show that when the Competition Council cal culates the basic amount of the fine and subsequently applies the coefficients that are mandatory for the calculation of the fine, except for certain extremely rare situations, which are not related to the infringement but rather to the entity‘s choice of differentiation of the portfolio of business activities, the fine to be calculated in accordance with the Description will be the same as the maximum amount provided by the Act. Taking into account the current coefficients in the Description and the arithmetical sequence of steps, it is clear that in the case of agreements between competitors, the fine will most often reach the maximum amount , i.e. above the threshold of 10% of the gross revenue. Accordingly, the Description should be considered contrary to the higher-ranking act, namely Article 36 of the Law on Competition, which mandates the differentiation of fines. Keywords: competition law, cartel, fine, fine calculation, fine differentiation. [From the publication]

DOI:
10.15388/Teise.2024.131.13
ISSN:
1392-1274; 2424-6050
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/111110
Updated:
2024-10-15 15:46:15
Metrics:
Views: 3
Export: