The Expression of teacher-leadership in the organisation of the educational process at a progymnasium

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Expression of teacher-leadership in the organisation of the educational process at a progymnasium
Alternative Title:
Mokytojų lyderystės raiška progimnazijoje organizuojant ugdymo procesą
In the Journal:
Regional formation and development studies. 2024, Nr. 2 (43), p. 83-96
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama progimnazijose dirbančių mokytojų lyderystės raiškos problema organizuojant ugdymo procesą. Pastaraisiais metais mokytojų lyderystės temai daug dėmesio skyrė tiek užsienio, tiek ir Lietuvos autoriai. Prieš daugiau nei du dešimtmečius pristatytas naujas mokyklos tipas – progimnazija, kuriuo siekiama atliepti naujus švietimo srities iššūkius, efektyviau naudoti mokykloms skiriamą finansavimą ir iš esmės pagerinti švietimo kokybę bei prieinamumą. Lyderystė gali būti vertinama kaip procesas, poveikis, grupės kontekste besireiškianti lyderystė, ryšys tarp lyderystės ir tikslų siekimo traktuojamas kaip vienas esminių aspektų. Yra daugybė skirtingų lyderystės skirstymo būdų ir stilių, kurių sąrašas nuolat kinta ir papildomas naujais. Pasidalytosios lyderystės teorija apima didesnio organizacijos darbuotojų skaičiaus įsitraukimą į lyderystės procesą, kuris savo ruožtu prisideda prie pokyčių švietimo organizacijoje įgyvendinimo. Šiuolaikinį švietimo sektorių apimantys pokyčiai susiję tiek su mokytojų įgyvendinamos lyderystės svarba, tiek su poreikiu ją toliau plėtoti. Žinios ir įgūdžiai, noras ir motyvacija suteikti mokiniams bei kolegoms paramą, ryžtas imtis veiksmų ir sukaupta pedagoginio darbo patirtis teigiamai veikia mokytojų lyderystės raišką. 2011 m. įgyvendinta Lietuvos švietimo sistemos reorganizacija, kuria siekiama pagerinti švietimo kokybę ir garantuoti jo prieinamumą, tapo oficialia naujo mokyklos tipo – progimnazijos – pradžia. Progimnazijų misija tapo bendrojo ugdymo įgyvendinimas, rengiant mokinius tolesniam mokymosi procesui gimnazijose ar profesinėse mokyklose. Siekiant šių tikslų ypač svarbu remti progimnazijose dirbančių mokytojų lyderystę, kuri tampa reikšmingu veiksniu tiek organizuojant ugdymo procesą, tiek įgyvendinant pokyčius progimnazijoje.Atliktas kokybinis tyrimas, taikant interviu metodą. Interviu dalyvavo 8 informantai iš 7 progimnazijų, dalyvavę projekte „Lyderių laikas“. Beveik visi tyrimo dalyviai buvo įgiję aukštąjį universitetinį išsilavinimą, 2 iš jų turėjo mokytojo, 2 – vyr. mokytojo, 4 – mokytojo metodininko kvalifikaciją. Informantų amžius siekė nuo 31 iki 61 metų. Atsižvelgiant į tiriamųjų sukauptą darbo patirtį, įgytą išsilavinimą ir įgytą kvalifikacijos kategoriją, galima teigti, kad vykdant interviu mokytojai pasidalijo lyderystės įžvalgomis progimnazijoje organizuojant ugdymo procesą, remdamiesi savo patirtimi ir dalyvavimu projekte „Lyderių laikas“. Atliktas kokybinis tyrimas, kuriame dalyvavo progimnazijose dirbantys mokytojai, atskleidė, kad vieno lyderio mokykloje neužtenka, akcentuojamas pasidalytosios lyderystės poreikis, reikšmingas mokytojo lyderio poveikis kitų mokytojų lyderystei bei bendruomeniškumo svarba. Progimnazijoje dirbantis mokytojas turi būti pasitikintis savimi, komunikatyvus, kūrybingas, iniciatyvus. Progimnazijos mokytojų lyderystė reiškiasi organizuojant ugdymo procesą, bendraujant su kolegomis mokytojais ir mokinių tėvais, siekiant aukštų mokinių rezultatų. Mokytojų nenoras imtis naujovių ar netgi priešinimasis joms, vyresnis mokytojų amžius ir didelis darbo krūvis, tyrimo dalyvių manymu, yra didžiausios problemos ir kliūtys, su kuriomis mokytojai lyderiai susiduria dirbdami progimnazijoje. Pabrėžiamas lyderystės poveikis ugdymo proceso organizavimui, dalyvavimo projektinėse veiklose svarba, indėlis priimant strateginius sprendimus ir bendradarbiavimas su kitomis progimnazijomis. Pagrindiniai žodžiai: mokytojų lyderystė, pasidalytoji lyderystė, ugdymo proceso organizavimas. [Iš leidinio]

ENIn this article, the problem of the expression of teacher-leadership at a progymnasium through the organisation of the educational process is analysed. The qualitative research accomplished revealed that progymnasium teachers have no doubts regarding the need to have more than one leader at a school, with the significance of a teacher-leader present in this context, and the emphasis on the community, as a factor impacting teacher-leadership. A teacher-leader at a progymnasium should have organisational skills, be communicative and creative, and possess the skills to inspire and persuade others. Teacher-leadership can be successfully spread by seeking high achievements by pupils, cooperating with parents, communicating with teaching colleagues, and organising the educational process. Resistance to the ideas of teachers, their age, and large workloads, are considered as the greatest problems and obstacles teacher-leaders face working at progymnasiums. Cooperation with other progymnasiums, and participation in projects and in the process of taking strategic decisions are considered as the main areas of the significance of leadership in the organisation of the educational process. Keywords: teacher-leadership, distributed leadership, organisation of educational process. [From the publication]

DOI:
10.15181/rfds.v42i1.2614
ISSN:
2029-9370; 2351-6542
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/111063
Updated:
2024-10-12 15:58:31
Metrics:
Views: 3    Downloads: 1
Export: