LTEuropos šalių kultūrinės edukacijos veiklų tyrimuose (2021) keliami klausimai: ar skaitmeninė plėtra ir gerokai pagerėjusi vaikų prieiga prie kultūros išteklių savaime sudaro sąlygas sėkmingesniam vaikų estetinio suvokimo ugdymui. Tarptautiniuose vaikų estetinio ugdymo tyrimuose (Savva, Acer, Beck, Kim, Denac, Bergman, Yi-Huang Shih Ching ir kt.) akcentuojama vaikų dalyvavimo stebint iškilius dailės kūrinius svarba skatinant jų estetinį suvokimą, tačiau pabrėžiama nepakankamų ankstyvojo amžiaus vaikų ugdytojų kompetencijų, ypač dailės kūrinių tyrinėjimo, problema. Straipsnyje siekta parodyti, kad dailės kūrinių stebėjimo metodas gali būti veiksminga vaikų estetinio suvokimo ugdymo priemonė, su sąlyga, kad ugdytojai sieks įgyti pakankamai žinių ir kompetencijų dailės kūrinio stebėjimo metodui taikyti. Tyrimui pasirinktas literatūros analizės metodas, grindžiamas užsienio ir Lietuvos tyrėjų pateiktomis įžvalgomis. Straipsnyje pristatoma dailės kūrinio stebėjimo / tyrinėjimo metodo struktūra, išskiriant dailės kūrinio vizualiuosius ir estetinius komponentus. Taip pat pateikiami užsienio tyrimuose siūlomi dailės kūrinių autoriai, identifikuojami veiksmingiausi būdai ir formos, kuriomis siūloma pristatyti dailės kūrinius vaikams jų estetiniam suvokimui ugdyti, aptariami tarptautinių dailės kūrinių stebėjimo metodo taikymo tyrimų kontekstai ir praktika, susijusi su 4–8 metų amžiaus vaikais. Pagrindiniai žodžiai: vaikų estetinis ugdymas, dailės kūrinys, vizualieji elementai, kompozicijos principai, estetiniai elementai. [Iš leidinio]
ENIn the research on cultural education activities in European countries (2021), questions are raised about whether digital development and improved children’s access to cultural resources inherently contribute to a more successful development of children’s aesthetic perception. International studies on children’s aesthetic education (Savva, Acer, Beck, Kim, Denac, Bergman, Yi-Huang Shih Ching, etc.) highlight children’s participation in observing works of art as a condition for promoting children’s aesthetic perception. However, attention is drawn to the insufficient art competencies of early childhood educators in the context of exploring works of art. This article aims to demonstrate that the method of observing works of art can be an effective means of fostering children‘s aesthetic perception, provided that educators seek to acquire sufficient knowledge and competencies for the application of the art observation method. For this purpose, a literature analysis method was chosen for the study: based on insights provided by foreign and Lithuanian researchers, the article presents the structure of the art observation/research method, distinguishing visual and aesthetic components of the artwork. It also introduces recommended artists from foreign studies, identifies the most effective ways and forms of presenting artworks for the development of children’s aesthetic perception, and reviews the contexts and practices of applying the art observation method in international studies for children aged 4–8. Keywords: children’s aesthetic education, work of art, visual elements, compositional principles, aesthetic elements. [From the publication]