LT1981-1986 m. Prano Gudyno restauravimo centre buvo įgyvendintas didelis, sudėtingas projektas - Vilniaus katedros interjero tapybos paveikslų ant drobės tyrimai ir restauravimas. Tuo laiku buvo restauruota per 40 didelių aliejinės tapybos kūrinių, vyskupo Ignoto Jokūbo Masalskio (1726-1794) užsakymu sukurtų Vilniaus katedrai. Tai žymiausio Lietuvos klasicizmo dailininko Pranciškaus Smuglevičiaus (1745-1807) paveikslai: dvylikos apaštalų atvaizdai, Biblijos siužetų paveikslai „Duonos ir žuvies padauginimas“, „Melchizedeko auka“, Dievo gailestingumą atspindintis paveikslas „Petras kalėjime krikštija kareivį“; konservuotas didžiojo altoriaus paveikslas „Šv. Stanislovo mirtis“. Be to, restauruoti italų tapytojo Costantino Villani (1751-1824) šešiolikos paveikslų ciklas Naujojo ir Senojo Testamentų temomis. Visi kūriniai buvo restauruojami vykstant Vilniaus katedros renovacijai, kurios metu įrengtos šildymo, ventiliacijos ir apsaugos sistemos, atlikti reikšmingi archeologiniai ir architektūriniai tyrimai, restauruoti kiti katedros interjere esantys dailės kūriniai: freskos, skulptūros, paveikslai, stiuko lipdiniai, atvertos epitafijos ir memorialinės lentos, katedros požemiuose atnaujintas mauzoliejus. Šio projekto sumanytojas ir vadovas - ilgametis Lietuvos dailės muziejaus direktorius Romualdas Budrys. Šiame straipsnyje supažindiname su Pranciškaus Smuglevičiaus dvylikos apaštalų paveikslų restauravimu: pagrindiniais konservavimo ir restauravimo procesais, naudotomis medžiagomis, sykiu palyginant juos su aliejinės tapybos ant drobės restauravimo metodų pokyčiais per pastaruosius keturis dešimtmečius. Raktiniai žodžiai: Vilniaus katedra, Pranciškus Smuglevičius, dvylikos apaštalų atvaizdai, konservavimas ir restauravimas, Prano Gudyno restauravimo centras. [Iš leidinio]
ENA major, complicated project was implemented at the Pranas Gudynas Conservation Centre in 1981-1986, namely, the research and restoration of paintings on canvas from the Vilnius Cathedral interior collection. At this time, more than 40 large format oil on canvas works were restored that had been commissioned by Bishop Ignacy Jakub Massalski (1726-1794) for the Vilnius Cathedral. These included paintings by the most well-known Lithuanian Neoclassical artist, Franciszek Smuglewicz (17451807): images of the Twelve Apostles, paintings depicting biblical narratives The multiplication of loaves and fishes, The offering of Melchizedek, and a painting reflecting the mercy of God Peter Baptising the Centurion in Prison; also, the great altarpiece The Murder of St Stanislaus underwent conservation. In addition, the 16-painting cycle on Old and New Testament themes by Italian painter Costantino Villani (1751-1824) were restored. All the works were restored as part of the renovation of the Vilnius Cathedral, during which heating, ventilation and security systems were installed, significant archaeological and architectural research was conducted and other artworks making up the cathedral interior were restored: frescoes, sculptures, paintings, stucco work, epitaphs and memorial plaques were uncovered, and the mausoleum in the cathedral’s crypts was renewed. The long-serving director of the Lithuanian Art Museum Romualdas Budrys devised this project and was its leader. This article introduces readers to the restoration process completed on Smuglewicz’s paintings of the Twelve Apostles: the main conservation and restoration processes and the materials used, also comparing them to how oil on canvas painting restoration methods have changed over the last four decades. [From the publication p. 298]