"Tempto dėl vero gusto" lenkų tapytojas. Pranciškaus Smuglevičiaus Romos laikotarpio biografijos komentarai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Tempto dėl vero gusto" lenkų tapytojas. Pranciškaus Smuglevičiaus Romos laikotarpio biografijos komentarai
Alternative Title:
Polish artist in tempio del vero gusto. On Rome’s biography of Franciszek Smuglewicz
In the Book:
Pranciškus Smuglevičius. Kūrinių tyrimai ir restauravimas / sudarytojos: Jūratė Senvaitienė, Laima Janina Vedrickienė, Dalia Panavaitė. Vilnius : Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, 2023. P. 24-95, 297. (Conservatio Lituana ; 1)
Summary / Abstract:

LTPranciškus Smuglevičius priklauso toms asmenybėms, kurių veikla, nors ir turėjo žymią įtaką Europos vizualinės kultūros kaitai, vis dar lieka nepakankamai žinoma. Būdamas septyniolikos jis atvyko į Romą trejų metų studijoms Šv. Luko akademijoje, bet liko Amžinajame mieste du dešimtmečius ir aktyviai dalyvavo meno reformoje, XVIII a. pabaigoje išsirutuliojusioje į stilių, kurį Mario Pra- zas po daugelio metų pavadins gusto neoclassico. Ankstyviausieji Smuglevičiaus biografai, tarp jų prelatas Michałas Dluskis ir Filipas Nereuszas Golańskis, dar esant gyvam dailininkui ir iškart po jo mirties, pabrėžė išskirtinę tais laikais lenko pasaulinę karjerą [...] Raktiniai žodžiai: antikos suvokimas, neoklasicizmas, Grand Tour, Stanislovas Augustas Poniatovskis, XVIII a. Grand Tour, Roma, Pranciškus Smuglevičius. [Iš straipsnio, p. 24]

ENFranciszek Smuglewicz is one of those figures whose activities, while having a discernable influence on change in Europe’s visual culture, still remain insufficiently disclosed. New ascertainments regarding the artistic activity of Franciszek Smuglewicz during his stay in Rome in 1763-1783 are presented. An attempt was made to adopt a broad perspective on the context of his grandest well-known artistic accomplishment, namely the album Vestigia delle Terme di Tito with copies of paintings adorning the walls and ceilings of Neron’s Domus Aurea. The reconstruction of Smugiewicz’s activity allowed for the study of the preserved archival documents, these including his correspondence with his patron King Stanislaus Augustus. The reports from the era on Smuglewicz executing art on the commission of the representatives of the House of Borghese-Aldo- brandini, earlier considered as falsified, were the departure point for the analysis of drawings, paintings, and murals identified by the author and preserved in a large numbers in Poland, Italy, and England, e.g., at Rome’s Palazzo Borghese, Casino Aldobrandini, and Palazzo Vescovile in Frascati. New interpretations of the paintings from the collection of the National Museum in Warsaw, such as Captio of Rhea Silvia and Sisygambis before Alexander the Great confirm the high quality of the artistic and intellectual formation that Smuglewicz received in Rome. [From the publication p. 297]

ISBN:
9786094261831
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/110749
Updated:
2024-09-27 15:04:18
Metrics:
Views: 7
Export: