LTOkuliacentristinėje dabarties akivaizdoje iškilios, nepaprastos ir įsimenančios istorinės personalijos, laikmečio liudijimai ir praeities akimirkos vertinamos pasitelkus regimąją modernybės perspektyvą. Susitelkę ties dominuojančia vaizdo hierarchija tampame savitais laiko ieškotojais, tam tikrais vizionieriais, keliautojais laike, reginčiais praeitį kaip rūke besislepiančių vaizdų, fotografijų ir dekoratyvių iliustracijų visumą dabartyje. Grįžtamojo ryšio sąlygojama komunikacija istorijos atžvilgiu įgauna kitokią prasmę, atsigręždami atgal esame ieškojimų ir atradimų apsuptyje, kurie kiekvienam laikui siūlo vis naujus supratimo, matymo ir skaitymo kodus bei galimybes. Vizualumo dominavimas, kaip regimybės iškėlimas į pirmąjį vertybinį planą, reikalauja įvairiapusiškų ir netikėtų mediatorių interpretacijų. Filosofas, kūrėjas, visuomenės veikėjas ir aktyvistas Vilhelmas Storosta-Vydūnas paliko neįtikėtinai didelį fotografinį archyvą, kurio vaizdai plačiai pasklidę ir spaudiniuose, ir privačiose kolekcijose, ir virtualioje erdvėje. Keistasis Vydūno fenomenas nacionalinėje kultūroje susilaukia pačių įvairiausių vertinimų, pripažinimo ir adoracijų: nuo besąlyginio žavėjimosi filosofinėmis nuostatomis, pasirinktu gyvenimo būdu, gilaus asmenybės ir kūrybos originalumo skleidimo iki sąmoningo visapusiškumo neigimo ar net „mirtinos tylos“. įminti Vydūno buvimą mūsų kultūros erdvėje nėra paprastas vaizdų-reikšmių iššifravimo uždavinys ir interpretavimo metodologija, enigmatiška, paslaptinga kūrėjo esybė, žvelgianti į mus iš sustingusių foto liudijimų, padengtų laiko ir istorijų, įvykių ir retrospekcijų, išlieka viena mįslingiausių figūrų lietuvių kultūroje iki šių dienų. Pagrindiniai žodžiai: komunikacija, vizualumas, Vydūnas, fotografija, vaizdas. [Iš leidinio]
ENIn the current oculacentric culture, famous, significant and memorable historical figures, testimonies and fixed moments of the past are valued from the visual perspective of modernity. By focusing on the dominant hierarchy of images, we become peculiar time-hunters, certain visionaries, time travellers who see the past as an expanding universe of images, photographs, and decorative illustrations lurking in the fog of the present. Feedback-driven communication takes on a different meaning in terms of history, looking back at the past; we are surrounded by explorations and discoveries that offer ever-new possibilities for understanding the codes of seeing, and reading. The dominance of visuality, as the raising of visibility to the forefront of values, requires multifaceted and unexpected interpretations by mediators. Philosopher, creator, public figure and activist Vilhelmas Storosta-Vydunas left an incredibly large photographic archive, the images of which are widely distributed in print, private collections and virtual space. The strange phenomenon of Vydunas gets a wide range of appreciations, recognition and adorations in the national culture: from unconditional admiration for his philosophical attitudes, a chosen way of life, the deep dissemination of personality and creative originality to the deliberate denial of comprehensiveness of his principles or even “deadly silence”. To unriddle the Vydunas’ presence in our cultural space is not a simple task that requires to decipher images-meanings and a new methodology of interpretation - the enigmatic, mysterious creature, looking at us from frozen photo testimonies, covered with time and stories, events and retrospectives, remains one of the most enigmatic figures in Lithuanian culture. Keywords: communication, visuality, Vydunas, photography, image. [From the publication]