Lipdymo iš molio veiksmingumas vaikų neišsivysčiusiai kalbai ugdyti ikimokyklinėje įstaigoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lipdymo iš molio veiksmingumas vaikų neišsivysčiusiai kalbai ugdyti ikimokyklinėje įstaigoje
Alternative Title:
Effectiveness of clay modelling for improving the undeveloped speech skills in the pre-school
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTLabai svarbus vaiko kalbos ugdymo principas - kompleksiškumas, kuriame menas vis dažniau tampa svarbia grandimi jungiant pedagogų darbą su specialiųjų poreikių vaikais, nes kuriant sudaromos sąlygos vaikų bendravimo, kalbėjimo įgūdžiams formuoti. Vis dažniau molis, kaip dailės terapijos plastinė medžiaga, naudojamas visose dailės terapijos sferose, ypač edukacinėse programose. Lipdymas iš molio stimuliuoja smulkiąją motoriką, sukuria „kalbėjimo motyvą“, lavina sensorinį mąstymą, inspiruoja laisvą žaidimą su medžiaga. Atliktas veiksmo tyrimas, kurio tikslas - atskleisti lipdymo iš molio galimybes vaikų kalbai ugdyti. Tyrime dalyvavo 9 ikimokyklinio amžiaus vaikai, turintys įvairaus lygmens, nuo nežymaus iki žymaus, kalbos neišsivystymą. Pagrindiniai tyrimo ugdytinių atrankos kriterijai: kalbos sutrikimai, ikimokyklinis amžius. Tyrimas vyko dviejose grupėse, vaikams vesti užsiėmimai su moliu. Veiksmo tyrime vyko penki užsiėmimai: taikant lipdymo iš molio veiklos modelį, vystyta vaikų kalbos plėtotė - lipdydami vaikai kalbėjo sakiniais, įvardijo savo lipdinius, įrankius, daug kalbėjo tarpusavyje. Palyginus vaikų kalbą žiūrint paveiksliukus ir lipdant, vartota žymiai daugiau visų kalbos dalių. Pritaikius lipdymo iš molio veiklos modelį, ne visi vaikai pradėjo lipdyti geriau, bet procese elgėsi drąsiau, daugiau pasitikėjo savimi, kūrybiškai kūrė žaidybines situacijas, bendravo tarpusavyje. Pagrindinės sąvokos: dailės terapija, darbas su moliu, lipdymas, kalbos neišsivystymas, socializacija. [Iš leidinio]

ENTheoretical analysis carried out in the work disclosed that a very important principle of child speech development is complexity, where art more and more often becomes an important link between work of pedagogues and children of special needs, because conditions for the development of children’s communication and speech are formed when creating. An action-activity research was carried out, the purpose ofit was to create and test a practical clay modeling module and to reveal its effectiveness on development of children speech. 9 preschool children, having speech backwardness of various levels, insignificant and significant, participated in the research. The main criteria of the selection of children for the research: speech disorder, preschool age. In the empirical part the results were analyzed using qualitative analysis method - collected, analyzed using comparative analysis method. Tite development of every child’s speech was analyzed, used parts of speech were calculated, change was fixated when looking at pictures and clay modeling. The analyses revealed the most important conclusions ofthe research.The database of the research showed that the chosen research method - the sessions led during the examination of activities, implementing clay modeling model, extended the speech of children - when clay modeling children spoke in sentences, named their models, tools, created playful situations, hence creating a speaking motive for themselves, talked to each other a lot, the speech of children when modeling was much more versatile than the speech when telling about the pictures. When comparing the speech of children when telling about the pictures and speech while modeling, as well calculating the used parts of speech, it was noticed that the use of all parts of speech increased significantly when modeling. When implementing the clay modeling activity model not all children improved in modeling, but in the process of modeling everyone became braver, gained creative self-confidence, got familiar with the substance, tools. Empirical averages of differences between results of the analysis, the criteria, confirm the hypothesis that clay modeling used in the activities of childrens development is effective on development of children speech. [From the publication]

ISBN:
9789955127642
Related Publications:
Sutrikusio intelekto jaunuolio elgsenos prasmės beieškant. Kokybinio tyrimo taikymo negalės srityje galimybės / Asta Vaitkevičienė, Jonas Ruškus. Specialusis ugdymas. 2002, Nr. 2 (7), p. 75-86.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/110278
Updated:
2024-11-29 20:43:52
Metrics:
Views: 2
Export: