LTNagrinėjant scenos meno produkcijos ir sklaidos rinką ir atitinkamus procesus, straipsnyje tiriama, kaip neoliberalizmas veikia Lietuvos scenos meno sistemą. Dėl ideologinių permainų per paskutinius 30 metų scenos meno sistema gerokai pasikeitė, tačiau jos priklausomybė nuo ekonominio konteksto vis dar nėra nuodugniai ištirta. Šiandien Lietuvos scenos meno lauke veikia dvi organizacijų grupės, išaugusios iš dviejų viena kitai prieštaraujančių ekonominių doktrinų. Straipsnyje organizacijų veiklos analizė grįsta statistiniais duomenimis, žiniomis apie jų naudojamus išteklius (taip pat ir finansinius) ir kokybiniais interviu su scenos meno kūrėjais, spektaklius kuriančių įstaigų meno vadovais. Tyrimas atskleidžia neoliberalizmo įtaką Lietuvos scenos menui instituciniu ir valstybės lygmeniu, išryškina didelę neoliberalizmo sąlygomis prisitaikiusių veikti nepriklausomų organizacijų rinkos dalį, kūrybinių procesų organizavimo pokyčius valstybiniuose teatruose, neišplėtotą sklaidos rinką ir su viešuoju finansavimu susijusias problemas. Raktiniai žodžiai: neoliberalizmas, scenos meno sistema, teatro finansavimas, scenos meno gamyba, scenos meno sklaida, nepriklausomas sektorius, valstybinis sektorius. [Iš leidinio]
ENThe article investigates in what ways neoliberalism affects the Lithuanian performing arts system with a focus on production and distribution markets and corresponding processes. Over the last 30 years, the country underwent a bold transformation from a planned to a market economy, yet the relationship between the theatre and the economic system remains virtually unexplored. Today’s Lithuanian performing arts system embraces two types of producers – governmental institutions and independent companies – that evolved from two contradictory economic doctrines. The analysis of their activities is grounded on statistical data, resources of the companies including funding allocations, and qualitative interviews with creators and artistic heads of production companies. The research suggests the influence of neoliberalism on the Lithuanian performing arts at the institutional and state levels, highlighting a large market share of independent companies tuned to the neoliberal government, a transformation of organisation in governmental theatres, underdevelopment in the distribution market, as well as issues related to public financing. Keywords: neoliberalism, performing arts system, theatre funding, performing arts production, performing arts distribution, independent sector, governmental sector. [From the publication]