LTVartotojų teisių apsauga yra viena iš labiausiai Europos Sąjungos lygiu išplėtotų reglamentuojamų sričių. Tuo siekiama, kad visoje ES vartotojai turėtų teisę į vienodas apsaugos garantijas. Dėl to 2019 m. lapkričio 27 d. priimta „Omnibus“ direktyva, kuria siekiama harmonizuoti ir modernizuoti vartotojų apsaugą. 2022 m. gegužės 28 d. Lietuvoje įsigaliojus paskutinių teisės aktų pakeitimams buvo baigtas „Omnibus“ direktyvos perkėlimas į Lietuvos Respublikos teisinę sistemą. Praėjus metams po naujo reguliavimo taikymo pradžios, kuriuo daug dėmesio skiriama nesąžiningų sutarčių sąlygų ir nesąžiningos komercinės veiklos kontrolei, kyla poreikis išanalizuoti vartotojų apsaugą šiose srityse ir tai, kokių pokyčių „Omnibus“ direktyvos įgyvendinimas atnešė į Lietuvos reguliavimą. Atsižvelgiant į direktyvos reikalavimus, buvo praplėstas nesąžiningos komercinės praktikos sąrašas, be kita ko, įtraukiant tokius veiksmus kaip suklastotų atsiliepimų teikimas ir paslėpta reklama. Be to, skelbdamas atsiliepimus verslininkas privalo užtikrinti jų skaidrumą. Už nesąžiningą komercinę praktiką ir nesąžiningomis pripažintų sutarčių sąlygų pakartotinį taikymą reikšmingai padidintos sankcijos, taip pat vartotojui suteikiama teisė į kompensaciją, jeigu vartotojas dėl verslininko veiksmų patyrė žalos. Reikšminiai žodžiai: vartotojų teisių apsauga, nesąžiningos sutarčių sąlygos, nesąžininga komercinė veikla, Omnibus direktyva. [Iš leidinio]
ENThe protection of consumer’s rights is one of the most elaborated fields that is regulated by European Union law. It seeks to ensure that all consumers in the EU would have the same level of protection. Due to this, on 27 November 2019, the new Omnibus Directive was adopted as a means to strengthen consumer rights through the modernization of EU consumer protection. After the last amendments to national legislations entered into force on 28 May 2022, the implementation of the Directive in the Lithuanian legal system was officially completed. Almost a year has passed since the start of the application of the new regulation focused on unfair contract terms and the control of unfair commercial practice, hence the need to analyze the kinds of innovations that the implementation of the Omnibus Directive has brought to the legal system of Lithuania. This article focuses on the protection of consumers from unfair commercial practices and, in the case of unfair contract terms, on the expansion of traders’ duties and responsibilities regarding the requirements of the Directive. Among other changes, the list of unfair commercial practices now includes posting fake consumer reviews or spreading hidden advertising, and the trader has to verify the credibility of reviews. For unfair commercial practices and continuing to apply terms that have been considered as unfair, much larger fines can be now imposed, and traders now can expect to receive claims of damages if consumers are affected by unfair actions. Keywords: consumer rights protection, unfair terms in consumer contracts, unfair commercial practices, the Omnibus Directive. [From the publication]