LTStraipsnis skirtas iškilaus Lenkijos, Lietuvos ir Baltarusijos totorių bendruomenės atstovo Jokūbo Sinkevičiaus, kurio gyvenimo kelias driekėsi XX a. pirmoje pusėje, kupinoje politinių sukrėtimų ir lūžių, biografijai. Gamtos apdovanotas puikiais sugebėjimais, Jokūbas Sinkevičius paliko reikšmingą pėdsaką visose srityse ir reikaluose, kuriuose tik dalyvavo. Tiek mokslo srityje, tiek religinėje ir administracinėje srityje jis sulaukė didžiulės sėkmės, palikdamas reikšmingą palikimą ir gerus atsiminimus apie save. Matyt, tik jo politinė veikla (pagrįsta abejotinu bendradarbiavimu su totalitariniu, nusikalstamu režimu) šiuolaikinėje literatūroje susilaukia smerkimo ir įvairių interpretacijų. Reikėtų paminėti, kad šį pasirinkimą iš dalies lėmė tos politinės realijos, kurios dominavo 1930-1940 m. sandūroje Rytų Europoje.Siame straipsnyje pagrindinis dėmesys skiriamas moksliniam Jokūbo Sinkevičiaus biografijos komponentui, kuris dominavo jo gyvenime XX a. trečio dešimtmečio pirmoje pusėje-viduryje, reziduojant Berlyne. Prasminga ir visapusiškai apžvelgti pagrindinius jo gyvenimo etapus, leidžiančius į „mokslinę“ dalį patekti iš platesnio istorinio konteksto, taip parodant, kas lėmė vieną ar kitą strateginį gyvenimo trajektorijos, kurios kartais būdavo itin staigios ir lemtingos, pasirinkimą. Nors J. Sinkevičius niekada neveikė kaip „kabinetinis“ mokslininkas, užsiimantis „grynu mokslu“, veikiau buvo gana politizuota asmenybė. Nepaisant to, jo indėlis į orientalistikos pasaulį yra itin reikšmingas ir siejamas tiek su „kitabistikos“, tiek su tiurkologiniais Rabguzi raštų ir kitų Viduramžių tekstų tyrinėjimais. Mokslinė veikla neturėtų būti temdoma religinių-adminis- tracinių ar politinių Jokūbo Šinkevičiaus veiksmų. Raktiniai žodžiai: Jokūbas Sinkevičius, Lenkijos-Lietuvos totoriai, orientalistika, tiurkologija, Berlyno universitetas, Rabguzi kūryba, Abiejų Tautų Respublika, Vilnius, muftiatas. [Iš leidinio]
ENThe article deals with the biography of the outstanding representative of the Polish-Lithuanian-Belarusian Tatar community - Jakub Szynkiewicz, whose life path fell on the first half of the 20th century, full of political upheavals and turning points. Being endowed by nature with great abilities, he left a significant mark in all areas and affairs in which he happened to be engaged. Both in the area of science and in the religious and administrative field, he achieved great success, leaving behind a significant legacy and a good memory. Perhaps only his political activity causes censure and various interpretations in modern literature, since it was based on the dubious basis of cooperation with a totalitarian, criminal regime. At the same time, this choice was partly predetermined by the political realities that dominated Eastern Europe at the turn of the 1930s and 1940s. In this article, the main attention is paid to the scholarly component of Jakub Szynkiewicz’s biography, which fell on the Berlin period of his life in the first half-mid-i92os. At the same time, it is reasonable to make a complete review of the main stages of his life, which allows one to enter the “scholarly” part in a broader historical context and show what caused this or that strategic choice of life trajectory, in which extremely sharp and fateful turns were sometimes made.Although Jakub Szynkiewicz never acted as an “armchair” scholar engaged in “pure science”, but rather was a quite politicized person. Nevertheless, his contribution to the world of Oriental studies is very significant and is associated both with the study of “kitabistics” and Turkological studies of the writings of Rabghuzi and other medieval texts. In general, scholarly activity should not be obscured by the religious-administrative or political actions of Jacub Szynkiewicz. Keywords: Jakub Szynkiewicz (Jakub Schinkewitsch), Polish-Lithuanian Tatars, University of Berlin, Oriental studies, Turkology, Rabghuzis work, Rzeczpospolita (The Polish-Lithuanian Commonwealth), Vilna, muftiate. [From the publication]