LTVienas ryškiausių Lenkijos ir Lietuvos, Krokuvos ir Vilniaus klestėjimo epochos fenomenų ir išsaugotų materialių ženklų yra legendiniai, neprilygstamieji, neįkainojamieji Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio Žygimanto Augusto gobelenai, Lenkijoje vadinami arasais. Tai vienas įspūdingiausių bei vertingiausių visų laikų Europos monumentalių meninių audinių rinkinių, brangiausia istorinė kolekcija Lenkijoje, tikra Lenkijos ir Lietuvos garbingos praeities relikvija, europinio meninio paveldo deimantas, Krokuvos Vavelio karališkosios pilies rinkinių ir ekspozicijų brangenybė, viso pasaulio turistų traukos objektas. Menine ir istorine prasme Žygimanto Augusto gobelenų kolekciją būtų galima lyginti nebent su garsiausiais analogiškais popiežių ir imperatorių rinkiniais. Paskutiniojo Gediminaičių-Jogailaičių dinastijos atstovo gobelenų kolekcija po bemaž 400 metų tarptautinės parodos „Žygimanto Augusto gobelenai Vilniuje" forma vėl trumpam sugrįžo į amžinąją Lietuvos sostinę, 2023 m. švenčiančią savo 700 metų sukaktį. Paroda tapo gražiausia, didžiausia ir brangiausia dovana, kokios Vilnius galėjo sulaukti savo jubiliejui. Tokia dovana itin prasminga, nes Žygimanto Augusto gobelenų kolekcijos istorija yra tiesiogiai susijusi ir su Vilniumi: dalis audinių buvo užsakyti valdovui reziduojant Lietuvos didžiųjų kunigaikščių rūmuose. XVI a. antroje pusėje - XVII a. pirmoje pusėje šie monumentalūs audiniai ne kartą puošė Vilniaus rūmų menes čia lankantis Lenkijos ir Lietuvos valdovams bei rengiant įvairias iškilmes. Beje, Žygimanto Augusto pirmosios žmonos Elžbietos Habsburgaitės kaip kraitis atsivežtos audinių, vaizdavusių Romulo ir Rėmo bei Nabukodonosaro istorijas, serijos taip pat turėjo puošti Vilniaus rūmus.Pats Žygimantas Augustas savo pirmuosius heraldinius gobelenus Vilniaus rezidencijai turėjo užsakyti dar būdamas tik Lietuvos didžiuoju kunigaikščiu, apie 1544-1548 metus. Tai liudija vienas audinys, kurį 2009 m. pavyko įsigyti Valdovų rūmų muziejui. Žygimanto Augusto gobelenų susigrąžinimo iš Rusijos akcijoje XX a. pradžioje didelį vaidmenį atliko vėlesnis Vilniaus Stepono Batoro universiteto profesorius Marijanas Morelovskis (Marian Morelovvski). Jis, beje, rengė ir Valdovų rūmų Vilniuje atkūrimo architektūrines vizijas. Tarptautinėje parodoje „Žygimanto Augusto gobelenai Vilniuje" Valdovų rūmų muziejuje ir šios parodos kataloge pristatomos visos Žygimanto Augusto gobelenų kolekcijos grupės. Čia galima pamatyti net 37 audinius - 9 gobelenus su Pirmųjų tėvų, Nojaus ir Babelio bokšto statybos biblinėmis scenomis, 10 verdiūrų, 6 gobelenus su valdovo inicialais, 10 audinių su Lietuvos ir Lenkijos herbais bei 2 kitus mažesnius gobelenus. Dalis audinių integruota į interjerų ekspoziciją. Paroda įrengta net šešiose Valdovų rūmų trečiojo aukšto salėse ir užima daugiau nei 1,5 tūkst. kvadratinių metrų plotą. Rūmų interjerai iš dalies nulėmė audinių grupavimą salėse. Parodos pradžioje (taip pat ir Barokinėje audiencijų menėje) rodomi gobelenai su Žygimanto Augusto inicialais. Vėliau dviejose salėse galima susipažinti su verdiūromis.Beje, vienoje iš salių, greta verdiūrų, yra ir dr. Prano Kiznio neseniai dovanota italų tapybos darbų kolekcija su popiežiaus Leono X portretu. Šio popiežiaus užsakyta monumentalių meninių audinių kolekcija tapo svarbiausia inspiracija ir analogiškam Lietuvos bei Lenkijos valdovo Žygimanto Augusto gobelenų rinkiniui. Tolesnėje salėje rodomi herbiniai gobelenai, kurių dalis sukabinta savo istorinėse vietose (langų nišose, virš portalų ir kt.). Parodos kulminacija laukia Didžiojoje renesansinėje menėje, kur eksponuojami devyni monumentalūs figūriniai gobelenai biblinėmis scenomis. Kataloge gobelenai suskirstyti į tris atskiras tipologines grupes: figūrinius audinius, verdiūras ir audinius su valdovo inicialais bei herbais. Parodoje į atskiras sales suskaidyti gobelenai su inicialais ir herbais kataloge publikuojami kartu. [Iš teksto, p. 19-20]
ENOne of the most distinctive phenomena and preserved material markers of the epoch of flourishing of Poland and Lithuania, Krakow and Vilnius, are the legendary, unrivalled, priceless tapestries of the King of Poland and Grand Duke of Lithuania Sigismund Augustus, referred to in Poland as arrases. It is one of the most impressive and valuable collections of European monumental artistic textiles of all time, the most expensive historical collection in Poland, a true relic of the glorious past of Poland and Lithuania, a diamond in European artistic heritage, a treasure in the collections and expositions of the Wawel Royal Castle in Krakow, and a target drawing in tourists from all over the world. In an artistic and historical sense, Sigismund Augustus' tapestry collection could be compared to the most famous analogous collections of popes and emperors. After an interval of around 400 years, the tapestry collection of the last representative of the Gediminid-jagiellon dynasty, in the guise of the international exhibition "The Tapestries of Sigismund Augustus in Vilnius", has again returned, briefly, to the eternal capital of Lithuania, which is celebrating its 700th anniversary in 2023. The exhibition has become the finest, greatest and most precious gift Vilnius could have ever expected for its anniversary. This gift carries special meaning, as the history of Sigismund Augustus' tapestry collection is directly related to Vilnius itself: some of the textiles were commissioned while the ruler was in residence at the Palace ofthe Grand Dukes. In the second half of the 16th and first half of the 17th centuries, these monumental textiles decorated the halls of the Vilnius palace a number of times when the rulers of Poland and Lithuania were visiting or holding various ceremonial receptions.Incidentally, the series brought as part of her dowry by Sigismund Augustus' first wife, Elisabeth of Austria, which featured textiles with the stories of Romulus and Remus and Nebuchadnezzar, must have also adorned the Vilnius palace. Sigismund Augustus himself must have commissioned his first heraldic tapestries for the Vilnius residence while still the Grand Duke of Lithuania, in around 1544-1548. Evidence of this lies in one textile that the National Museum - Palace of the Grand Dukes of Lithuania managed to acquire in 2009. Marian Morelowski, a professor at the (former) Stephen Bathory University in Vilnius, played an important role in the campaign to recover Sigismund Augustus' tapestries from Russia at the beginning of the 20th century. He is also to be credited with creating architectural visions for the reconstruction of the Palace of the Grand Dukes in Vilnius. All groups from Sigismund Augustus' tapestry collection are displayed at the international exhibition "The Tapestries of Sigismund Augustus in Vilnius" at the National Museum - Palace of the Grand Dukes of Lithuania and in its accompanying catalogue. Visitors can see 37 textiles - nine tapestries with biblical scenes depicting the stories of the First Fathers, Noah and the construction of the Tower of Babel, ten verdures, six tapestries with the ruler's initials, ten textiles with the coats of arms of Lithuania and Poland, and two other smaller tapestries. Some of the textiles are integrated in the interiors exposition. The exhibition is laid out over six halls on the third level of the Palace of the Grand Dukes and occupies an area of more than 1,500 square metres. The palace interiors partly determined the grouping of the textiles in the halls. The exhibition begins with a display of the tapestries with Sigismund Augustus' initials (also presented in the Baroque Audience Hall). The next two halls present the verdures.Incidentally, in one of the halls near the verdures visitors can also see a collection of Italian paintings, including a portrait of Pope Leo X, recently donated by Dr Pranas Kiznis. This pope had also commissioned a collection of monumental artistic textiles, which became the most important inspiration for the analogous tapestry collection of the ruler of Lithuania and Poland, Sigismund Augustus. The following halls feature heraldic tapestries, some of which are hung in their historic locations (in window niches, above portals, etc.). The exhibition culminates in the Great Renaissance Hall where nine monumental figural tapestries featuring biblical scenes are displayed. In the catalogue, the tapestries are divided into three separate typological groups: figural textiles, verdures, and textiles with the ruler's initials and coats of arms. The tapestries with the ruler's initials and coats of arms are displayed in separate halls in the exhibition, though in the catalogue they appear together in one section. [Extract, p. 19-20]