LTŠio straipsnio tikslas – įvertinti profesinio rengimo sistemos mokytojų ir mokyklų pajėgumus padėti socialinę atskirtį patiriantiems mokiniams Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje ir Norvegijoje, atsižvelgiant į du skirtingus politinius ir ekonominius įgūdžių formavimo modelius. Reagavimas į pažeidžiamų mokinių mokymosi ir paramos jiems poreikius yra labai aktuali tema, kadangi įtraukusis profesinis rengimas yra vienas iš Europos politikos prioritetų. Tyrime, analizuojant trijų Baltijos šalių ir Norvegijos dokumentus ir statistinius duomenis, nagrinėti institucinio, organizacinio ir individualaus lygmens pajėgumai, remiantis UNESCO parengtomis gebėjimų ugdymo švietime gairėmis (UNESCO, 2012). Analizė atskleidė ne tik Norvegijos ir Baltijos šalių ryškius skirtumus, bet ir skirtumus tarp Baltijos šalių. Norvegijoje profesijos mokytojų pajėgumus stiprina ir palaiko turimi žmogiškieji ištekliai, sisteminis dėmesys profesijos mokytojų kompetencijų tobulinimo poreikiams ir patikima institucinė, tarpžinybinė, bendradarbiavimu grįsta parama. Baltijos šalyse profesijos mokytojų rėmimo priemonės yra daug fragmentiškesnės ir priklauso nuo organizacinių ir individualių mokyklų bei pačių mokytojų iniciatyvų. Esminiai žodžiai: profesinio mokymo mokytojai, pažeidžiamas jaunimas, profesinio mokymo mokinių įgalinimas, profesinė integracija, jaunimo integracija į darbo rinką. [Iš leidinio]
ENThis paper explores the institutional, organizational, and individual level capacities of VET teachers and schools in Estonia, Latvia, Lithuania, and Norway to support vulnerable students to help them to complete their education. Documents and secondary statistical analysis carried out in and across the four countries, revealed pronounced differences between Norway and the Baltic countries and across the latter. The implications of the findings are discussed within the analytical framework and the two models of skills formation. Keywords: VET teachers, vulnerable youth, VET student empowerment, vocational integration, youth labor market integration. [From the publication]